Digitalisering

Nätneutraliteten ryker i USA

Donald Trump Foto: All Over Press

I USA väntas tele- och bredbandsoperatörerna få rätt att tjäna pengar på kundernas användardata och på allvar ta upp kampen om den digitala reklamen. Enligt president Donald Trump och republikanerna har jättar som Facebook och Google favoriserats på operatörernas bekostnad.

I grunden handlar det om vilken roll operatörerna ska spela i framtiden. Ska de fungera som järnvägens banverk och bara se till att trafiken på internet fungerar och låta andra ta hand om de gigantiska vinster som nätreklamen och andra intäkter genererar varje år? Eller ska de själva producera innehåll som kanske ges förtur i de egna näten och sno åt sig en ansenlig del av reklamkakan?

När det handlar om amerikanska telejättar som AT&T, Verizon och bredbandsoperatören Comcast vill de definitivt inte agera banverk. För att bara ta ett exempel: Comcast äger NBC Universal med program som ”The Voice” och ”Tonight Show med Jimmy Fallon”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här