Digitalisering

Nätlös operatör når nya kunder

Femton företag utan egna mobilnät erbjuder i dag mobiltelefoni i Sverige, och ytterligare mer än trettio har registrerat sig hos PTS. Ett känt varumärke, lojala kunder och trovärdighet utgör fördelar för de företag som planerar att sälja abonnemang under eget namn.

Publicerad

För fyra år sedan fanns det tre mobiloperatörer i Sverige: Telia, Tele2 och Europolitan, alla tre med varsitt eget mobilnät. Sedan föddes begreppet virtuell mobiloperatör, en operatör som hyr in sig i någon annans nät. Få klarade utmaningen i början, men i dag finns det femton virtuella mobiloperatörer i Sverige, och antalet växer.

Två saker ligger bakom förändringen. Den ena är att det finns hjälp att få. Den som vill bli mobiloperatör i dag behöver egentligen bara skicka iväg sin logotyp i ett mejl så att den kan tryckas på sim-korten. Resten, allt från manualer och kundrekrytering till kundservice och fakturering, kan andra ta hand om. Den andra är att nätoperatörernas intresse för virtuella operatörer, eller MVNO (Mobile Virtual Network Operator) ökat väsentligt. I takt med att marginalerna minskar blir det allt viktigare att hålla näten fyllda med trafik. Och ju fler kanaler som leder till näten, desto fler kundgrupper hittar dit. Ett tydligt tecken på detta är att alla tre nätoperatörerna har startat varsitt eget bolag som säljer mobiltelefoni under ett annat varumärke, något som kanske egentligen inte ska kallas en MVNO.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här