Myndigheter granskas – digital service brister för personer med funktionshinder

2022-08-05 08:06  
Nu ska Riksrevisionen granska huruvida statliga myndigheters arbete med att utveckla digital service har varit effektiv. Foto: Jessica Gow/TT

Svenska myndigheters digitala service halkar efter internationellt och vissa sajter har visat sig omöjliga för funktionshindrade att använda.

Nu ska Riksrevisionen granska hur pass bra och tillgängliga de statliga myndigheterna är digitalt.

Sveriges offentliga digitala tjänster visar tecken på brister i tillgänglighet och på att de håller varierande kvalitet. Internationella mätningar visar även att andra länder går om Sverige i utvecklingen, konstaterar Riksrevisionen i ett pressmeddelande.

Tillgängligheten har särskilda brister för personer med funktionsnedsättningar enligt en tidigare granskning av Myndigheten för digital förvaltning. Den visade att sju av de tio myndigheter som undersökts hade webbplatser som var mycket svåra eller omöjliga att använda för många personer.

”Prioriterad område”

”Riksdagen har varit tydlig med att detta är ett prioriterat område. Myndigheternas digitala service ska ha hög tillgänglighet och bidra till förenklingar för användare med olika behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning”, säger riksrevisor Helena Lindberg i pressmeddelandet.

Nu ska Riksrevisionen granska huruvida statliga myndigheters arbete med att utveckla digital service har varit effektiv. Rapporten väntas vara färdig i mars 2023.

 

 

Mer om: Myndigheter

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt