Digitalisering

Mobiloperatörerna utmanar bankerna

Inom kort lanserar fyra mobiloperatörer sin gemensamma mobila betallösning. Sex banker kontrar med en egen variant.

Publicerad

För Telia, Tele2, Telenor och Tre är mobil betalning en strategiskt viktig tjänst. Så viktig att de för första gången har valt att gå samman i ett gemensamt bolag, 4T.

I slutet av juni lanserar 4T sin första gemensamma mobila betaltjänst Wywallet, och den kommer att marknadsföras stort under Almedalsveckan.

Från början kan den mobila plån­boken användas för sms-köp och betalning mellan privatpersoner. Exempelvis för att köpa en cykel på Blocket.

Det finns redan liknande lösningar på marknaden, som ännu inte övertygat de stora massorna. Men med sina 13 miljoner mobil­abonnemang och betydande marknadsföringsmuskler hoppas de fyra operatörerna på större framgång.

– Vi har ett enklare gränssnitt, och erbjuder fler betalalternativ, säger Adam Hasslert, marknadschef på 4T.

I höst ska 4T:s Wywalletkunder även kunna handla i webbutiker.

Nästa år räknar Adam Hasslert med att det kommer att finnas en betallösning i vanliga butiker för mobiler med NFC, en radioteknik för korta avstånd. Den alternativa lösningen med så kallad QR-kod lockar honom inte.

– Vi har en QR-lösning för dem som vill, men det är inget vi rekommenderar. Vi presenterar nu vår NFC-lösning för olika handlare, säger Adam Hasslert.

Men några avtal är inte undertecknade.

Bankerna uppfattar mobiloperatörernas satsning på nya betallösningar som ett hot.

Efter år av diskussioner har Wywallet tvingat fram ett gemensamt motdrag från SEB, Nordea, Handelsbanken, Swedbank, Länsförsäkringar och Danske Bank. I höst lanserar de tjänsten Swish, en lösning för privatpersoner som vill överföra pengar mellan varandras bankkonton via mobilen.

Med Swish behöver kunderna inget nytt konto, vilket krävs med 4T:s Wywallet.

Det gör att Jan Markendahl, universitetslektor på KTH vid forskningsprojektet ”Mobila betalningar, mer än bara transaktioner”, är tveksam till mobiloperatörernas strategi.

– Varför ska jag som privatperson välja att skaffa ytterligare ett konto hos 4T, när man redan i dag kan flytta pengar mellan konton via bankernas redan befintliga mobila lösningar, som blir ännu smidigare i höst med Swish, säger han.

Adam Hasslert tror att det finns plats för flera lösningar, och räknar bland annat med att ungdomar utan eget bankkonto föredrar Wywallet.

– Många 13-åringar har en starkare relation till sin mobiloperatör än en bank, säger han.

Wywallet ska rädda sms-köpen

De fyra mobiloperatörerna omsatte 1,5 miljarder kronor på sms-köp av biljetter, parkering, godis och ringsignaler i Sverige förra året. Men många handlare och transportbolag har tröttnat på operatörernas höga transaktionsavgifter, som legat på mellan 20 och 25 procent.

Med Wywallet har operatörerna sänkt avgiften till 2 procent av beloppet, men lagt till en avgift på 2 kronor per köp.

Betalning mellan privatpersoner kommer att kosta 1 krona. Men för att locka kunderna att testa tjänsten är den gratis fram till 1 juli 2013.