Digitalisering

Mobiloperatörerna förlorar SL-biljetterna

Mobiloperatörernas mobilbetalbolag 4T riskerar att förlora sms-intäkter på över 30 miljoner kronor från Storstockholms lokaltrafik, SL. Den stora upphandlingen av betallösningar gick till Samtrafiken.

Publicerad

Det blev kollektivtrafikens utvecklingsbolag Samtrafiken som vann SL:s upphandling av en betallösning för SL:s sms-biljetter. En affär värd över 30 miljoner kronor om året.

Även svenska Seamless hade lämnat in en offert.

Sedan 2007 är det de svenska mobiloperatörerna som får in pengar på sms-biljetter via sin betallösning.

I november förra året bildade de fyra mobiloperatörerna det gemensamma bolaget 4T. I somras lanserades den mobila plånboken Wywallet. Men 4T deltog inte i upphandlingen med SL, trots att det är bolagets största kund.

- Vi har helt fokuserat på att ta fram en generell betallöning som ska kunna användas över allt. Och blev förvånade över att SL väljer att bygga en helt egen betallösning. Det är inget vi kan erbjuda, säger Adam Hasslert, marknadschef på 4T.

Betaluppdraget gick alltså till Samtrafiken, men Adam Hasslert har inte givit upp hoppet om att få erbjuda mobilfakturan som betalalternativ.

- Vi vet ännu inte vilka betalalternativ som Samtrafiken kommer att välja. Vi skulle kunna erbjuda dem vår betallösning som ett av alternativen. Då skulle våra knappt 6 miljoner privatkunder kunna betala sms-köpen via sin vanliga mobilfaktura, fortsätter han.

Malmöföretaget Mobill fick SL:s uppdrag att ansvara för den tekniska lösningen för sms-biljetterna.

Förra året sålde SL 11 miljoner sms-biljetter till Stockholmsresenärerna för 332 miljoner kronor, vilket är 6 procent av SL:s totala biljettförsäljning. Totalt kostade sms-tjänsten SL 35 miljoner kronor förra året. Varav 31,6 miljoner gick till operatörerna för betaltjänsten, och 3,4 miljoner till tekniktjänsten.

Det var för att försöka sänka dessa kostnader som SL beslutade sig för att upphandla betaltjänsten i konkurrens, eftersom det numera finns flera aktörer som kan erbjuda den. Avsikten var också att det nya avtalet skulle innehålla en lösning för automatisk kontroll av sms-biljetter vid spärrarna.

-Och det har blivit billigare. Med dagens avtal med operatörerna får de ungefär 10 procent av sms-biljettförsäljningen. I vårt nya avtal med Samtrafiken får de 7 procent, säger Bengt Stenberg, biträdande sektionschef på SL.

SL är en av ägarna till utvecklingsbolaget Samtrafiken, som nu förutom att utveckla nya tjänster får intäkter via sms-betalningar.

Det nya avtalet sträcker sig över tre år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Det nya systemet ska vara i gång 1 februari 2013. Sms-kunderna kommer att behöva registrera sig hos SL.

-Troligen på vår hemsida, men det är inte klart ännu, säger Bengt Stenberg.

Och huruvida resenärerna kan öppna ett konto där för sina sms-biljetter är inte bestämt.

-Det ligger i framtiden säger han.

Härom veckanvalde Västrafik ett mobilbetalsystem från Seamless med betalplattformen Seqr. Inte heller den gången var 4T med i upphandlingen.