Militärhelikopter i plast grillas på svag värme

2005-02-01 08:56  
NH90 roteras sakta i 110 grader

Sakta växer skrovet till den nya europeisk militärhelikopter, NH90, fram i verkstaden hos Saab i Linköping. Lättviktshelikoptern är ett handarbete i plast där precision är av yttersta vikt. Nästa år ska en modifierad version levereras till det svenska försvaret.

NH90 på väg in i kycklinggrillen.
Foto Saab Aerostructures
Den som någonsin undrat hur man grillar en helikopter kan nu få svar: rotera sakta i 110 graders värme under åtta timmar.

En av nyheterna på verkstadsgolvet hos Saab i Linköping är den allmänt kallade "kycklinggrillen". En ugn stor som ett garage, där skroven till den nya europeiska helikoptern NH 90 får sin slutliga härdning.

Men vägen dit är lång, och kräver massor av handarbete.

I plastverkstaden intill står tre kvinnor och breder ut tunna blå plastsjok över den bulliga formen för sidostycket till helikoptern. Under plasten ligger lager på lager av mjuka kompositmattor, som lagts på plats med yttersta precision.

I Sverige får NH90 beteckningen Hkp 14.
Strax ska formen vakuumbehandlas för att få bort luften mellan kompositmattorna - och sedan ska nya lager mattor av kolfiberkomposit läggas på plats. Alla med sin egen speciella form, för att ge helikoptersidan rätt egenskaper. Totalt är det flera hundra lager.

- Alldeles för många! utbrister Margareta Johansson med ett skratt.

För jobbet är pilligt, och det är A och O att få ut all luft, annars blir den färdiga plasten spröd när kompositerna härdats. Svårast är fönsterramarna, som delvis är ihåliga rör. Mest kritiska att tillverka är de båda balkar som ska bära upp hela helikoptern - och nästan allt är i komposit. Hela skrovet väger 145 kilo. Det är en fjärdedel av vad det skulle ha vägt om det gjorts i metall.

Håkan Johansson-Öijer
- I början undrade man om det skulle hålla ihop, berättar projektledaren Håkan Johansson-Öijer.

Saab tillverkar hela den främre delen av skrovet till helikoptern NH90, som produceras av företaget Eurocopter.

Ett tjugotal personer kommer att vara sysselsatta i 15 år med de 270 skrov som beställts. Några av dem kanske kommer tillbaka till Sverige - försvaret har beställt 18 stycken som ska användas till exempelvis ubåtsjakt och räddningstjänst.

Projektet har varit ovant för Saab; det är första gången företaget gör en helikopter, och det har i princip inte inneburit något eget utvecklingsarbete. Delarna skulle byggas direkt efter ritning från Eurocopter, och med deras teknik. Men helt har Saabs ingenjörer inte kunnat hålla tassarna borta. Om en dryg vecka, efter den fjärde leveransen, går helikopterbygget in i serieproduktion. Efter fyra exemplar räknar Håkan Johansson-Öijer med att produktionen har satt sig:

- Problem dyker oftast inte upp på den första, då är alla väldigt koncentrerade. Det är när man börjar komma in i det dagliga som felen dyker upp.

Sus Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt