Microsoft: Vi ska bli mobiletta

2012-02-10 12:31  

Microsoft siktar på att bli största operativsystemet för smarta mobiler. I dag är andelen 1,6 procent.

På lördag är det ett år sedan Nokia lierade sig med Microsoft för att försöka slå Apple och Googles Android.

Nokia hade länge kämpat för att försöka ta sig tillbaks initiativet på marknaden för de snabbväxande smarta mobilerna, men misslyckats. Och Microsoft, som haft ett eget operativsystem för mobiler sedan 90-talet, hade tappat mark. Under det sista kvartalet 2010 var Windows Phones andel av de smarta mobilerna ynka 3,1 procent.

Alliansen mellan de två jättarna, som offentliggjordes i London den 11 februari 2011, skapade stora rubriker världen över. Googles vice vd Vic Gundotra var snabbt ute och twittrade att “Two Turkeys do not make an Eagle”.

De första resultaten av samarbetet - Nokias Lumia 710 och Lumia 800 - presenterades i slutet av oktober. De såldes i "över 1 miljon exemplar" under fjärde kvartalet, enligt Nokia. Analytiker uppskattar försäljningen av Lumiamodellerna till 1,3 miljoner. Totalt såldes 158 miljoner smarta mobiler under samma period.

Lumiamodellerna har släppts successivt över världen. Till butikerna i Sverige kom 800-modellen först i januari i år.

Det är alltså för tidigt att betygsätta Microsoft-Nokia-alliansen. Men det är ändå intressant att följa marknadsutvecklingen. Enligt den senaste sammanställningen från analysföretaget Canalys, som gäller fjärde kvartalet 2011, fanns Microsofts operativsystem Windows Phones bara i 1,6 procent av alla sålda mobiler.

Med Nokia som draghjälp kommer naturligtvis Windows andel att öka. Analysföretaget Gartner tror att Windows kommer att ta 18-20 procent av marknaden 2015.

Peter Wissinger, affärsområdeschef för Windows Phones på Microsoft i Norden, tror det går snabbare. Han räknar med att 10-20 procent av alla smarta mobiler som säljs i Norden redan i slutet av 2012 kommer att vara baserade på Windows.

-Microsofts ambition är att bli etta i världen, och för det krävs en andel på 30-35 procent. Och det tror jag vi når senast 2015, säger Wissinger.

Han ser flera faktorer som talar för Windows Phones:

-Det finns folk som tröttnat på Android och Iphone. Och det finns företag, som föredrar att ge sina anställda en mobil med mer verksamhetsspecifika appar. Inte bara Angry Bird-varianter. Och det har vi, säger han.

Enligt Peter Wissinger är Windows Phones kvinnornas val. 58 procent av Windowsmobilerna köps av kvinnor. Medan andelen kvinnliga köpare av Android och Iphone är 48 procent.

Läs mer på systertidningen Affärvärlden:

"Google ville bara ha en sak"

Nokias framtid. Mörk framtid för slocknad stjärna

Mer om: Microsoft Nokia

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt