Digitalisering

Melodifestivalen slapp krav på sms-betalning

Yohio och David Lindgren jublar efter att de gått vidare till final från Melodifestivalens första deltävling i Telenor Arena i Karlskrona på lördagen. Resenärer i Stockholms lokaltrafik hade däremot inte anledning att jubla - om de ville resa med sms-biljett i helgen. Foto: Claudio Bresciani och Hasse Holmberg/Scanpix

Medan kollektivtrafiken brottades med de nya reglerna för sms-biljetter i fredags kunde sms-röstningen i Melodifestivalen kamma hem miljoner på vanligt sätt i lördags.

Publicerad

I fredags började de nya reglerna för köp via sms gälla, vilket bland annat innebar att alla användare måste vara registrerade för att kunna genomföra köp.

Däremot kunde röstningen i Melodifestivalen fortsätta som vanligt. Anledningen är att varken sms-röstning eller nummerupplysning via sms betraktas som förmedling av betalning enligt Betaltjänstlagen.

Det beror i sin tur på att både röstning och nummerupplysning är tjänster som tillhandahålls av teleoperatören själv, eller att operatören tillför ett mervärde till tjänsten.

Operatörerna hävdade tidigare att ett mervärde tillfördes även vid försäljning av biljetter, men Finansinspektionen godkände inte den tolkningen (se promemoria från FI här).

Enligt en uppskattning av tidningen Resumé omsätter telefonröstningen i Melodifestivalen totalt mellan 30 och 40 miljoner kronor, varav en stor andel går till Radiohjälpen - förra året omkring tio miljoner kronor.

Övergången till nya typer av sms-köp på kollektivtrafiken tycks samtidigt ha gått relativt smärtfritt.

I Stockholm var det inledningsvis en del problem under fredagen, men de ska ha löst sig under eftermiddagen. Resenärer som köpt en sms-biljett men inte genast får den levererad till mobilen kan dock reklamera köpet hos SL:s kundtjänst och få en återbetalning.

På måndagsmorgonen hade 40 000 personer registrerat sig i SL:s nya sms-tjänst, och sedan i fredags hade 19 000 sms-biljetter sålts. Det kan jämföras med det tidigare snittet på 30 000 sms-biljetter per vardag, och med antalet resenärer per dag som är omkring 700 000.

Sex procent av resorna betalas normalt via sms, vilket skulle antyda att omkring 40 000 resenärer tidigare använt sms-biljetter dagligen.

Fortfarande kan de som registrerat sig för betalning via faktura inte ändra betalsätt till kontokort, men en lösning utlovas inom kort av företaget Payex som sköter betaldelen och personregisteringen i tjänsten.

En problematik som kvarstår framöver är att olika registrering krävs för de olika kollektivtrafikbolagen. Det innebär att den som tillfälligt använder kollektivtrafik på annan ort än där man brukar resa måste genomföra en ny registrering.

Det är också ett problem för personer med utländska mobilabonnemang som inte går att registrera för köp av sms-biljetter.

I Stockholm drivs sms-tjänsten av företagen Mobill och Payex, i Uppsala län av Mobill med Payex som underleverantör, hos Västtrafik av företaget Seamless, och hos Skånetrafiken av Wywallet som drivs av mobiloperatörernas gemensamma bolag 4T och där den underliggande tekniken levereras av Payex.