Maxi-Pelle får KTH-pris

2004-06-21 15:01  
Ännu en medalj

En göteborgare får KTH:s stora pris. Det går till Pelle Pettersson, industridesignern som skapade Maxi-båtarna och satte stuket på Volvos sportbil P1800.

Pelle Pettersson.
Pelle Pettersson är mest känd som båtdesigner, både av segel- och motorbåtar.

Hans familjesegelbåt, Maxi77, blev en klassiker som sålts i flera tusen exemplar. Den förenade stora utrymmen inombords med bra seglingsegenskaper och ett bra pris.

Motorbåten Nimbus är också en Pelle Pettersson-skapelse.

Han har även ritat extrema kappseglingsbåtar, bland annat tolvan "Sverige" som var med och tävlade om Americas Cup 1977.

Själv har han vunnit OS-brons och OS-silver i Starbåtsklassen och flera VM-medaljer i Soling.

Pelles penna bakom P1800
Volvo P1800 från premiäråret 1960.
Men Pelle Pettersson har också formgett en av Sveriges snyggaste bilar någonsin, den eleganta Volvosportbilen P1800.

Det gjorde han redan som ung, nyutbildad formgivare hos italienska bilddesignstudion Frua i Turin. Volvo anlitade Frua för att få den rätta italienska elegansen.

I valet mellan de tre förslag som den italienska firman presenterade fastande Volvoledningen genast för svenska Petterssons.

En annan som fastnade var Roger Moore, som körde en vit P1800 i rollen som Helgonet. En bil som Moore sedan själv köpte.

Pelle Pettersson förvaltade därmed väl det genetiska arv som hans far gett honom. Pettersson S:r är nämligen konstruktören bakom Volvos första internationella succé, Volvo PV444.

Två priser inom en månad
KTHs stora pris är på 800.000 kronor. Bland tidigare pristagare finns Lennart Nilsson, Evert Taube, Kerstin Fredga, Östen Mäkitalo, Håkan Lans, Bodil Jönsson och Arne Ljungqvist.

KTH-priset kommer bara några veckor efter att Pelle Pettersson fick Västsvenska Industri- och Handelskammarens utmärkelse av första storleken för avgörande insatser för det västsvenska näringslivet.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt