Digitalisering

Mardrömsstart för Nokias butik

De användare som ville köpa program och underhållning i Nokias Ovi Store vid premiären fick problem. Foto: Nokia
Nokia Ovi Store

Nokias nya nedladdningstjänst Ovi Store fick en tuff start. Så dålig att bolaget tvingades be om ursäkt. Nu tvivlar analytiker på att tjänsten kan konkurrera med förebilden Apples App Store.

Publicerad

Ovi Store är en prestigesatsning för Nokia. Avsikten är att mobilkunder ska kunna köpa och ladda ner program och underhållning snabbt och enkelt. Det ska öka inkomsterna när mobilförsäljningen minskar, och få fler att välja de mer avancerade mobilerna.

Därför blev starten en kalldusch. Tjänsten klarade inte trycket, programmen var för få och informationen otydlig. Många av testarna kunde inte ens ansluta sig. Gränssnittet fick också många klagomål, det var till och med svårt att se vad som var media och vad som var program.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här