Digitalisering

Flygledare som ska hålla koll på flera flygplatser samtidigt – var går gränsen?

Kameror för ögonavläsning ska följa hur flygledare använder skärmar och digitala hjälpmedel vid fjärrledning av flygplatser. Från vänster: Jimmy Johansson, Jonas Lundberg och Carl Westin. Foto: Jörgen Appelgren

Både för flyg och sjöfart pågår en utveckling mot att ha trafikledning på distans. Den nya tekniken förändrar vardagen för flygledare och lotsar. Men var går gränsen för hur mycket det går att ha koll på?

Publicerad Uppdaterad

Där kommer ett flygplan som ska ned för landning. På en annan flygplats taxar ett plan ut och rullar bort mot startbanan. Räddningstjänsten kör över området på den första flygplatsen. Och är det snö som börjar falla?

Fyra skärmar visar vyer från två olika flygplatser. Sex kameror följer hur flygledaren tittar mellan dem och andra digitala hjälpmedel. Alla ögonrörelser spelas in.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här