Många vet precis vad du handlat

2008-11-11 23:00  

Det är normalt att konsumentjättarna håller koll på varje vara du har köpt, visar Ny Tekniks enkät.

Ica, Coop, Vi, Ikea och H&M - alla konsumentjättar i Ny Tekniks axplock registrerar sina bonuskunders inköp på artikelnivå.

-?Det står i vår sekretesspolicy att vi använder samlad information för marknadsföringsändamål. Det kan innebära till exempel att vi skickar kataloger med barnkläder till de kunder som handlat barnkläder, uppger Håcan Andersson, presskontakt på H&M.

Ändamålet för ett företags kundregister står i den finstilta avtalstext som kunden väntas läsa innan hon ansöker om medlemskap. Ibland står det uttryckligen att information sparas på artikelnivå, ibland står det inte. Men ofta står det att riktade erbjudanden är ett av syftena, och då kan man räkna med att alla detaljuppgifter sparas.

Det varierar hur länge uppgifterna sparas. Coop preciserar i avtalstexten att information på artikelnivå inte sparas längre än två år. Ica uppger till Ny Teknik att man drar strecket vid ett och ett halvt år. Ikea har ingen bortre tidsgräns. Företaget nämner långa garantiåtaganden som ett skäl.

De flesta av företagen betonar att de inte säljer några uppgifter vidare.

Alexander Kristofersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt