Lokala betalsystem bromsar biogasen

2003-03-11 23:00  

Lokala betalsystem bromsar biogasens utbredning. För att köra en gasbil från Skåne till Stockholm krävs det upp till fyra olika betalkort. Betalröran riskerar att förstärka biogasens stämpel som lokalt bränsle.

Fordonsbränslet biogas expanderar kraftigt i Sverige. Förra året fördubblades antalet gasfordon och tankställen i Västsverige. Mycket pekar på att även produktionen av biogas kommer att fördubblas inom ett par år (NyT 2003:8).
I dag kör ungefär 2 400 personbilar och 600 bussar och lastbilar på biogas och naturgas i Sverige.

Men bränslet har vuxit om sitt betalsystem. Varje bolag som äger tankstationer har sitt eget kort. Och korten fungerar inte på konkurrenternas stationer.
- Oljebolagen vill hålla en brandvägg mot konkurrenternas kundregister, förklarar Gunnar Ingelman, marknadschef på Fordonsgas Väst.
Bolaget driver tio av landets totalt 30 tankstationer för biogas och naturgas. I Fordonsgas Västs tankstationer går det att betala med Volvo-kort eller kort från Norsk Hydro.
På Sydkraft Gas åtta tankstationer är det Sydkraftkortet som gäller.

I Stockholm behöver gasbilisten både ett vanligt betalkort samt ett Euro Shellkort för att kunna tanka på stadens tre tankställen som drivs av bensinkedjorna Shell, Statoil och OKQ8.
- Biogasen har kommit så långt att folk vill köra lite längre och då kommer det mycket klagomål på detta, säger Göran Värmby, projektledare på Business Region Göteborg, som jobbar för att öka användningen av biogas i Västsverige.

För att kunna tanka på alla landets gasmackar krävs sex olika kort. För varje kort måste kunden skicka in en ansökan och bli kreditprövad. På Fordonsgas Väst är visionen ett enda kort som fungerar på alla gasmackar i Sverige.
- Vi hoppas att vi är en lösning på spåren. Men det har vi i och för sig hoppats länge, säger Gunnar Ingelman.

Ett annat problem är att man måste ha god kunskap om var i landet gasmackarna ligger. Två av tre tankstationer ligger inte på bensinmackar eftersom oljebolagens intresse är lågt.

Niclas Köhler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt