Digitalisering

LKAB sätter svenska malmvagnar på spåret

Lastar 100 ton

LKAB har nu fått den första helt svensktillverkade malmvagnen på spåret för test. En ny konstruktion ska förhoppningsvis klara vinterförhållanden bättre än de sydafrikanska vagnarna, som inte höll måttet. En rörlig vagnskorg ska förhindra att is och snö packas ihop.

Publicerad

Fredrik Kangas på LKAB visar upp bolagets svensktillverkade malmvagn för 100 tons last som nu ska börja testas. I bakgrunden syns den gamla 80-tonslastaren. Foto Hans SternlundLKABs tidigare upphandling av malmvagnar tillverkade i Sydafrika blev en dyrköpt felsatsning som Ny Teknik tidigare har beskrivit. Vagnarna lastade inte lika mycket som lovat och pallade inte för det svenska vinterklimatet.

Till slut ledsnade LKABs ledning på allt trassel med de sydafrikanska vagnarna, sa upp kontraktet och bestämde sig för att själv utveckla en vagn. Efter drygt ett års utvecklingsarbete har nu den första vagnen levererats.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här