Digitalisering
Lenovo lockar med rymdkrig i ar
IFA 2017. Världens mest kända rymdsåpa ska ge draghjälp åt Lenovos satsning på mobil ar-teknik.
Trenden med virtual reality, vr, och augmentet reality, ar, håller i sig.
Flera tekniktillverkare, däribland Samsung och Google, har redan lanserat så kallade vr-hjälmar som kopplas ihop med smarta mobiltelefoner.
Nu har kineseiska Lenovo presenterat sitt svar på konkurrenternas hjälmar. Lanseringen, som skedde på teknikmässan IFA, gjordes i samarbete med Disney, som numera äger rättigheterna till det populära varumärket Star Wars.
Ar-paketet som visas upp i Berlin består av tre delar. Den första är hjälmen Lenovo Mirage, i vilken användaren placerar sin Ios- eller Androidtelefon som då fungerar som skärm.
Läs fler nyheter från IFA-mässan här!
Hjälmen kompletteras av en beacon, en liten fyr i form av en dosa som placeras på golvet. I fyren finns sensorer som spårar användarens position och rörelser, samt en sändare som skickar datan till hjälmen.
Den tredje delen utgörs av en handkontroll som ser ut som en av de ljussablar som förekommer i filmserien.
Ar-teknik innebär att den fysiska världen kryddas med olika digitala element som 3d-animerade figurer, till exempel.
Det är här Star Wars kommer in i bilden. Tillsammans med Disney har Lenovo tagit fram tre ar-spel. Ett av dessa gör det exempelvis möjligt för användaren att utkämpa ljussabel-dueller mot några av skurkarna från Star Wars-filmerna.
I spelet kommer karaktärerna att synas som animationer mot bakgrunden av platsen där spelaren är - exempelvis i vardagsrummet. Rörelsesensorna i den smarta mobilen i hjälmen och i den lilla beaconfyren håller på hur spelaren och karaktärerna förflyttar sig i förhållande till varandra.
Lenovos ar-paket kommer till Sverige i november.