Lear flyttar närmare bandet på Volvo

1999-03-24 08:31  
Ökade chanser till framtida order från Volvo.
 
Lägre logistik- och administrationskostnader.
 
Det är de officiella förklaringarna till att Lear Corporation lägger ner tillverkningen av stolar och säten i Bengtsfors och bygger upp en ny fabrik inpå knuten till Volvos Torslandafabrik.
 
De stora biltillverkarna har i dag sina viktigaste systemleverantörer på nära håll. Företag som levererar sina komponenter, allt oftare moduler, "på sekvens" till biltillverkarens produktionslina.
 
Volvo har samlat sina viktigaste leverantörer i Arendal, i leverantörsbyn, två kilometer från monteringen på Torslanda.
 
I Arendal finns åtta företag som tillverkar stötfångarsystem, inklusive de främre strålkastarna, avgassystem, bensintankar, golvmattor, elsystem, hatthyllor, inredningar, innertak, tunnelkonsoler och instrument- och dörrpaneler. Det är just sådana delar, oftast sammansatta i system i olika varianter, som ska passa till en enda speciell bil. Delarna måste in på ett exakt klockslag till en särskild arbetsstation på monteringslinan - på sekvens.
 
Ett av de åtta företag i leverantörsbyn är för övrigt Lear Corporation. Där tillverkas instrument- och dörrpaneler.
 
Lears lokaler på Arendal är dock för trånga. Och Volvo har erbjudit större lokaler i direkt anslutning till Torslandafabriken. Där har Lear redan byggt upp en lina för att tillverka och montera både säten och stolar och dörr- och instrumentpaneler.
 
- Vår stora vinst är att vi ökar chanserna att få större framtida order från Volvo. Vi för just nu diskussioner med Volvo, säger Lears informationschef Gunnar Andersson.
 
- En annan vinst för Lear är att administrations- och särskilt logistikkostnaderna minskas.
 
Det är dock inte absolut nödvändigt att ha sekvensleverantörerna i direkt närhet till slutmontering. Det finns massor av komponenter som kommer i rätt sekvens fastän de tillverkats flera tiotals mil från monteringen. Med vissa komponenter, till exempel rutor, är det inga problem.
 
I andra fall går det att lägga delmontering och mellanlager nära monteringsfabriken. Så gör Volvo självt med sina växellådor från Köping och motorer från Skövde. Dessa förmonteras, förbereds och hålls i lager på en särskild fabrik på Torslandafabriken innan de ska in till slutmonteringen. Att en sådan lösning kunde vara möjlig även med säten, stolar och paneler visar Volkswagen i Wolfsburg. Den tyske tillverkaren har sin sätes- och stolstillverkning en bra bit från monteringsfabriken.
 
I fallet Lear finns det dock ytterligare en orsak till flytten från Bengtsfors. Det amerikanska företaget har länge varit missnöjt med Bengtsforsfabriken. Alltsedan 1993, då Lear tog över fabriken från Volvo, har det varit konflikter i Bengtsfors. Det har förekommit maskningsaktioner och vissa talar om rena sabotage från de anställdas sida. Allt detta har gått ut över produktiviteten.
 
- Det här är en känslig fråga. Jag vill inte uttala mig i dag. Ingen skulle vinna något på det, säger Gunnar Andersson, informationschef på Lear.
 
Verkstadsklubbens vice ordförande, Lars-Göran Lundström säger:
 
- Det blev en kulturkrock när Lear kom hit med sina amerikanska idéer.
 
Att motsättningarna på företaget skulle ha varit så stora att de påverkat beslutet om att flytta tror han inte.
 
Annat som talar emot Bengtsfors är de dåliga vägarna ner till Göteborg och Torslanda. Lears långtradare går sju gånget om dygnet till Torslanda. En transport som tar fyra timmar inklusive på- och avlastning.
 
Logistiskt sett har Bengtsfors aldrig varit någon ideal ort för stols- och sätestillverkning. Egentligen var det Gunnar Sträng, den dåvarande finansministern, som med övertalning och skattelättnader kunde förmå Volvo att starta sin stols- och sätestillverkning i Bengtsfors år 1965.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt