Lättviktiga material ger rekordsnål bil

2002-04-16 10:59  
VWs enlitersbil på Autobahn.
Den avgående Volkswagenchefen Ferdinand Piëch körde på måndagen de tjugo milen från fabriken i Wolfsburg till bolagsstämman i Hamburg utan att förbruka mer än två liter bränsle. Därmed höll han ett gammalt löfte om att företaget i år skulle presentera en bil som drar under en deciliter per mil.

Rekordbilen är fullt funktionsduglig. Den är tvåsitsig och har en toppfart på 120 km/h.

Karossen är extremt lätt och strömlinjeformad. Luftmotståndskoefficienten är 0,16, jämfört med det dubbla för flertalet andra småbilar. Det har inte medgett några backspeglar. Dessa har ersatts av två tevekameror och en skärm vid förarplatsen.

Passageraren sitter bakom föraren under en huv som lyfts upp ungefär som på ett segelflygplan.

Under passageraren, framförför bakaxeln, sitter en encylindrig dieselmotor med en cylindervolym på bara 0,3 liter. Den är helt i aluminium, och väger 26 kg. Effekten är måttliga 6,3 kW (8,5 hästkrafter).

Men vid accelerationer får den hjälp av en kombinerad generator och startmotor. Denna återvinner också energi när man bromsar.

Självklart stängs motorn av vid rödljus eller i stillastående köer. Dessutom stängs den av om man inte trycker på gaspedalen, exempelvis i svaga utförsbackar, för att automatiskt starta när man åter trycker ner pedalen. Hjulen är lättrullade och inklädda för att minska luftmotståndet.

Växellådan är sexstegad och växlas elektroniskt med hjälp av ett reglage vid ratten.

Bilen väger inte mer än 290 kg. I varje detalj har teknikerna jagat vikt. Dyra material som kolfiber, magnesium och titan ersätter stål.

Krocksäkerheten uppfyller kraven för tävlingsbilar. Krocktuber med uppblåsbara krockkuddar tar upp energi vid en frontalkollision.

Dessutom har bilen låsningsfria bromsar och ett elektroniskt antisladdsystem.

Någon serieproduktion är ännu inte planerad. Därtill är bilen fortfarande för dyr. Däremot kommer delar av tekniken att återfinnas i kommande bilmodeller.

Men om allmänheten reagerar positivt på experimentbilen är det inte omöjligt att en variant av den kommer i produktion inom något år.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt