Långsam färd för bil utan ratt och pedaler

När GM visar prototypbilen Hy-Wire på bilsalongen i Paris denna vecka är det samtidigt ett första sätt att vänja framtidens bilförare vid att byta ratt och pedaler mot en manöverpanel. Teknikskiftet tar minst tio år och i början begränsas toppfarten till drygt 60 km/h.

Publicerad Uppdaterad
Styrpanelen ersätter ratt och pedaler. Hy-Wire är en familjebilsversion av de bränslecellsprototyper som GM tidigare presenterat. Den baseras på ett chassi som innehåller drivpaketet med bränsleceller, bränsle och elmotorer för drivning på framhjulen. Eftersom bränslecelltekniken är tio gånger så dyr som konventionell förbränningsteknik så tänker sig GM att chassit ska få betydligt längre livslängd än karossen. Efter tre-fyra år ska karossen kunna bytas mot en ny med modernare design. Men det mest spektakulära är sättet att köra bilen. GM har tagit hjälp av SKFs manöversystem drive-by-wire, alltså en manöverpanel med reglage som manövrerar bilen ungefär som när man kör bil i ett tevespel. GM kallar sitt system X-drive. Det har fördelen att det spar utrymme och vikt jämfört med ratt, styrstång och pedalsystem. Dessutom kan den lätt placeras på valfri plats i bilen, en möjlighet till verklig "backseat-driving". GM Hy-Wire. Men tillvänjningen till det här sättet att manövrera bilen kommer att ta tid, tror företrädare för GMs så kallade Autonomy-projekt. Redan nu och fram till 2010 tänker sig GM att introducera tekniken även i konventionella bilar. Men inledningsvis kommer bilarnas toppfart att strypas elektroniskt så att maxhastigheten blir drygt 60 km/h (40 mph). Det är hälften av vad en bränslecelldriven bil ska kunna prestera, men hastighetsgränsen är nödvändig för att minska olycksrisken för förare som ännu inte lärt sig att köra utan ratt och pedaler.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här