”Längre garantier bot mot byggslarv”

Byggbranschen bör lämna tio års garanti på hus och andra konstruktioner. Då minskar problem som sjuka hus, fuktskador och mögel. Det anser Rådet för byggkvalitet, BQR, som just nu utreder garantifrågan.

Publicerad Uppdaterad
BQR är en ideell förening där stora delar av byggbranschen är representerade, från målare till fastighetsbolag. Föreningen försöker driva på arbetet med kvalitetsutveckling inom svenskt byggande. - En tioårig garanti är ett sätt att upprätta branschens något skamfilade rykte, säger Christer Wadelius, styrelseledamot i BQR och före detta generaldirektör för Fastighetsverket. Om ett fel uppstår i huset inom tio år skulle det företag som orsakat felet, oavsett om det gäller en konsult, arkitekt eller byggentreprenör, få betala för att rätta till felet. I dag ger byggentreprenörer i regel två års garanti på en fastighet. När det gäller bostäder finns det dessutom en byggfelsförsäkring som gäller tio år efter att fastigheten slutbesiktigats. Men för att denna ska kunna åberopas krävs det väldigt starka bevis för att entreprenören har gjort fel, enligt Christer Wadelius. BQR utreder bland annat om det går att länka ihop de enskilda kvalitetssystem som finns på det stora antal företag som är inblandat i ett byggprojekt. Den som bör ta huvudansvaret för denna längre och övergripande kvalitetssäkring är byggherren, beställaren av en fastighet, bro eller annan anläggning, anser rådet. Och en av landets byggherrar håller med. - Kravet på en längre garantitid måste komma från byggherren, som har ansvar för huset under dess livslängd, säger Bengt Fogelström, vd för bostadsbolaget Stockholmshem och medlem i BQR.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här