Digitalisering

Lagen kan hindra autonoma bilar

Snabbkoll på förordningen – här är de viktigaste punkterna. Grafik: Jonas Askergren
Jan Danielsson. Foto: Thomas Strange

Autonoma och uppkopplade fordon kräver att det samlas in data under färd. Men det kan krocka med kraven i dataskyddsförordningen.

Publicerad

En färsk undersökning från it-bolaget Compuware visar att bara 38 procent av företagen har en detaljerad plan för hur de ska leva upp till kraven i GDPR nästa år. I undersökningen har 400 it-direktörer från europeiska och amerikanska bolag deltagit.

Scania tillhör inte de 38 procenten. Där jobbar man hårt för att vara redo när dataskyddsförordningen träder i kraft den 25 maj 2018. Arbetet har fördelats på de berörda funktionerna. Jan Danielsson, chef för avdelningen uppkopplade fordon, leder ett av lagen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här