”Kvitto på det svenska dataspelsundret”

2015-11-03 14:52  
”Vi tycker att affären är vettig, den gör oss starkare”, sade Kings vd Riccardo Zacconi vid en telefonkonferens på tisdagen. (Bilden är ett montage) Foto: TT

Ett kvitto på svensk spelindustris storhet. Så ser dataspelsbranschen på mångmiljardbudet på det svenskgrundade mobilspelföretaget King - företaget bakom succén Candy Crush Saga.

5,9 miljarder dollar, motsvarande 53 miljarder kronor. Det erbjuder den amerikanska speljätten Activision Biizzard för att köpa spelföretaget King. Summan överträffar de 47 miljarder kronor som Microsoft förra året betalade för att köpa Nokias mobiltelefonenhet. Det är också nästan tre gånger mer än vad Microsoft samma år pungade ut för Mojang, det svenska företag som bakom dundersuccén Minecraft. Priset var 2,5 miljarder dollar, en summa som då motsvarade knappt 18 miljarder kronor. Och det är mer än de 23 miljarder sek, motsvarande 26 miljarder i dagens penningvärde, som Ebay köpte Skype för år 2005.

På Dataspelsbranschen ser man budet som ytterligare ett bevis för den styrka Sverige besitter inom utveckling av dataspel.

– Det är ännu ett bevis för Sveriges starka ställning internationellt sett. Sedan är det så mycket pengar att det är svårt att förhålla sig till det, konstaterar Per Strömbäck, talesman för Dataspelsbranschen.

Läs mer:

Läs mer: Bud på Candy Crush-skapare värt 50 miljarder

Varför värderas det så högt?

– Det är ett världens största mobilspelsföretag. Utöver Candy Crush Saga har de flera spel som vart och ett har mellan 50 och 100 miljoner användare. Om man tittar på köparen är det ett bolag som är väldigt bra på att fånga upp trender.

Hur ser ni på att svenska spelbolag köps upp av utländska köpare?

– Vi har mest goda erfarenheter av utländska investerare. Det mönster vi kan se från tidigare uppköp är att samtliga har behållit ett stort mått av oberoende. I samtliga fall ha den nya ägaren fortsatt investera i Sverige och man har ökat antalet medarbetare.

Kings största succé hittills är mobilspelet Candy Crush Saga När spelet var som mest populärt hade en halv miljard spelare i månaden.

Den hugade köparen Activision Blizzard står bakom världsuccén World of Warcraft samt Skylanders och Call of Duty. Alla handlar om välkända varumärken som sammantaget har stor bredd. Företaget har inte varit lika framgångsrik inom området mobilspel.

På Stockholmskontoret är tystnaden kring budet total. Växeln har order om att inte koppla några med frågor kring köpet vidare. Enligt ett pressmeddelande har bägge bolagens styrelser godkänt den föreslagna affären. Där uppges också att King ska fortsätta att drivas som en självständig enhet.

Minecraftskaparen och numera miljardären Markus ”Notch” Persson har själv jobbat som programmerare på King. I går kväll twittrade han ut ”King sold to Activision? What o bunch of sellouts! How dare theyoh wait hm never mind uhh damn (Congratulation, my old bosses!)”.

 

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Ulla Karlsson-Ottosson

Mer om: King

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt