Digitalisering

Kvinnorna undviker näthandel

De vana nätshopparna är till 60 procent män, visar en undersökning från Centrum för Konsumtionsforskning i Göteborg. Den enda kategorin där kvinnor dominerade var att söka information om miljö- och rättvisemärkning samt produktinnehåll.

Publicerad

Den mesta e-handeln består enligt undersökningen av små inköp: biljetter, böcker och prenumerationer. Hemelektronik kommer först på femte plats, trots det stora utbudet av nätbutiker för den kategorin.

De som undviker näthandeln upplever ett behov av att känna på varorna och träffa butikspersonal. En annan viktig faktor är rädsla: mediabevakning och säkerhetsföretag har etablerat nätet som en farozon där kreditkort och bankdata kan bli stulna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här