Kvinnorna på Volvo bygger för kvinnan i karriären

2004-03-02 10:00  
Visas i Geneve

Världens kvinnligaste bil är Volvos dragplåster på den internationella bilmässan i Genève. I över ett år har mellan 60 och 70 kvinnliga tekniker och designer utvecklat en sportig konceptbil som innehåller sådan teknik som kvinnor efterfrågar. Ny Teknik har träffat tjejerna bakom framtidens kvinnobil.

Inspiration från "Sex and the City".
Ingen hållare för läppstift, men väl 215 hästar under huven. Gott om plats för shoppingkassar, men också en hög raggfaktor.

När tjejerna på Volvo bygger bil blir den lättskött, bekväm, funktionell och väldigt sportig. Målgruppen är en växande grupp kvinnor i karriären med gott om pengar.

Projektledningens bild av denna kvinna är som hämtad ur den amerikanska teveserien "Sex and the City". En målmedveten och självmedveten kvinna med shoppingkasse i ena handen och dator i den andra, på väg till en affärslunch på någon av storstadens italienska restauranger.

Stadsjeepen populär

Redan i dag är Volvo i mångt och mycket en tjejbil. På huvudmarknaden USA utgör kvinnorna 54 procent av företagets kunder. Inte minst stadsjeepen XC90 har kvinnotycke.

I Europa är siffran 14 procent. Och Sverige ligger i botten med 7 procent. Men siffrorna är på uppgång, och Volvo ser här en växande marknad. Idén till tjejbilen föddes i oktober 2001 efter ett seminarium med Martha Barletta, expert på kvinnors köpmönster.

Det som från början var några tjejers spontana idéer fick företagsledningens stöd och blev till ett utvecklingsprojekt där 60-70 kvinnor har jobbat i över ett år. Dessutom har hundratals andra kommit med synpunkter och idéer.

Projektet är unikt. Volvo YCC (Your Concept Car), är den första bilen för kvinnor som har utvecklats av kvinnor. Organisationen har varit plattare än i andra projektgrupper, och man har förankrat sitt arbete på många håll i företaget.

- Allt arbete har letts av kvinnor, och alla beslut har tagits av kvinnor, poängterar Tatjana Butovitsch Temm - en av de fem som utgjort projektledning.

Det är en grupp som formligen sprudlar av entusiasm och nervositet när bilen nu ska möta världspressen. Första anhalten är bilsalongen i Genève, där den premiärvisades i går, tisdag. Därefter bär det av på en turné jorden runt. Syftet är att få reaktioner från allmänhet och viktiga kunder.

Några planer på att tillverka den finns inte. Men många av de innovationer och finesser som bilen är späckad med kommer att lotsas vidare till framtida produktionsbilar.

Vad är det då som främst utmärker tjejbilen?

Förvaring, ergonomi, sikt, bekvämlighet och att den är lättskött, poängterar de som har skapat bilen. Men också maskulint sportiga former.

Just formen överraskar mest den som har förutfattade meningar om tjejbilar. Glöm det där med fyrkantig herrgårdsvagn med plats för storfamilj och en halv sommarstuga. Det här är en sportbil där bara småvuxna sitter bekvämt i baksätet.

Prestanda är fullt i klass med Volvos värstingbilar. Men med hjälp av en hybridlösning hålls bränsleförbrukningen nere.

Nåja, någon motor finns inte under huven. Konceptbilen är stationär och kan inte rulla en meter utan hjälp.

I övrigt ser bilen nästan produktionsfärdig ut. Dörren öppnas uppåt likt en måsvinge. Det är spektakulärt, vilket behövs för att väcka uppmärksamhet på en bilmässa. Det är också praktiskt för användaren, men knappast för konstruktören.

Den självöppnande dörren gör att man slipper sätta ner matkassarna på marken för att öppna eller stänga dörr och baklucka. Ett tryck på nyckeln räcker.

Produktion snart möjlig

Alla tekniska lösningar är redan tillgängliga eller kan komma i produktion inom några få år. Bilen ska också uppfylla de flesta lagkrav som rör främst miljö och säkerhet.

- Den är modern, inte futuristisk, säger Maria Widell Christiansen som har varit ansvarig för designen.

Gänget runt blien
Tanken är att tjejbilen ska ge konstruktörerna av framtida Volvobilar impulser. Projektledningen har därför involverat stora delar av företaget i arbetet.

Men efter presentationen i Genève går alla som har jobbat med bilen tillbaka till sina gamla jobb igen. Och bilen lär väl så småningom hamna på museum.

Vilka spår projektet avsätter i framtidens Volvo återstår att se. Liksom hur det påverkar organisationen. Mansdominansen i företagets högsta ledning har plötsligt blivit svårare att försvara. Och de nya arbetsformer projektet har testat lär också smitta av sig.

- Jag har inte haft så roligt sedan jag började på Volvo, säger Tatiana Butovitsch Temm.

- Normalt räknar man skilsmässor bland dem som deltar i sådana här projekt, säger Maria Widell Christiansen halvt på skämt, halvt på allvar. Men här har vi räknat bebisar.

Hur många?

Tretton, så här långt.

Se grafik till artikeln (stor fil)

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt