Digitalisering

Korkad algoritm skapar rykten om avlyssning på Facebook

Mark Zuckerberg, vd Facebook. Foto: TT

Du pratar med en kollega om krukväxter och strax efteråt dyker en annons för ett trädgårdsvaruhus upp i Facebookflödet. Hur vet Facebook vad du pratar om? Eller vet de verkligen?

Facebook har vid flera tillfällen avfärdat det ihärdiga ryktet att man avlyssnar användarna. Ändå dyker nya historier upp, som en digital råttan i pizzan-myt.

Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen, har själv aldrig råkat ut för fenomenet och tvivlar på att det förekommer. Han tänker på det så kallade Baader-Meinhof-fenomenet – när någon som hört talas om något nytt genast stöter på det igen, ofta flera gånger.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här