Köp biljett - den som kan

2009-09-16 15:26  

Datoriserade biljettautomater och betalsystem, knappval i telefoner och internettjänster. Det är exempel på vardagsteknik som ställer allt större krav på medborgarna – för vissa omöjliga att hantera, enligt en färsk avhandling från Karolinska institutet.

Den som åker spårvagn eller buss i Göteborg kommer i närkontakt med vardagsteknik som spårat ut.

Det automatiserade biljettsystem som infördes för några månader sedan har orsakat rena folkstormen. Trafikbolaget Västtrafik har tvingats be om ursäkt, politiker har krävt snabba förändringar, krönikörer i lokalpressen har gjort sig lustiga och stora Göteborgsposten har avhandlat bristerna på ledarplats.

Ett biljettsystem så krångligt att inte ens fullt friska personer – utan demens eller andra minnesnedsättningar – klarar att hantera det. Bloggar och insändare i lokalpressen vittnar om det till och med finns personer som undviker att ta bussen eller spårvagnen – för att systemet är så krångligt.

Bortsett från det exemplet anser arbetsterapeuten Lena Rosenberg att vår vardagsteknik diskuteras alltför sällan och alltför tystlåtet.

Hon har i dagarna kom med avhandlingen ”Navigation through Technological Landscapes” som hon gjort på Karolinska institutet i Stockholm.

– Det som händer i Göteborg är ett undantag. De vardagliga svårigheterna och handlar mest om enklare automatiska biljettsystem, bankernas datoriserade betalsystem, läkare eller distriktssköterskan som är svåra att nå på grund alla knappval som måste göras, säger hon.

Även om alla åldrar kan drabbas, liksom fullt friska personer, så är det dementa eller andra med nedsatt minnesfunktion som i första hand har svårigheter och kan känna sig utestängda från samhället på grund av tekniken.

Till viss del beror det på tillverkarna av vardagstekniken att problemen existerar.

– Det finns många exempel på att det alls inte är omöjligt att ”designa” bort problemen, göra gränssnitten mellan system och användare ”intuitiv” och självklar, anser hon.

I Stockholm är nu Storstockholms lokaltrafik(SL) i färd med att införa i stort sett samma automatiserade biljettsystem som i Göteborg. Leverantören är densamma, den grundläggande utrustningen nästan identisk.

– Vi brukar få ett enda klagomål i vår kundtjänst om dagen. Alla verkar nöjda, säger Henrik Virro, projektledare för det nya systemet - SL Access.

SL har dock, vis av erfarenheterna från Göteborg, i flera år gjort försök på vissa sträckor, lyssnat på kritiken, gjort förändringar, förenklat, och ställt samman en helt annan kravspecifikation än Göteborgarna.

Dessutom har man inte beslutat att lägga ner det gamla systemet som medger att det går att köpa en pappersbiljett i spärrluckan eller till exempel pressbyråkiosken och betala med vanliga kontanter.

– Med de nya vindar som nu blåser från Göteborg kanske vi måste förenkla systemet ytterligare.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt