KO säger i dag:<br></br>- Vi stämmer inte Apple

2006-09-26 12:56  
De nordiska konsumentombudsmännen ska nu skriva brev till Itunes under oktober och beskriva ramarna för den fortsatta processen.

Ställföreträdande konsumentombudsmannen Agneta Broberg dementerar uppgifterna om att de nordiska konsumentombudsmännen skulle stämma det amerikanska it-företaget Apples musikbutik Itunes Music Store för orimliga avtalsvillkor.

- Vi hade i går en bra och konstruktiv dialog med Itunes och viljan från företaget att nå en lösning var mycket stor, säger Agneta Broberg i ett pressmeddelande på tisdagseftermiddagen.

De nordiska konsumentombudsmännen mötte den amerikanska ledningen för Apples musikbutik Itunes samt Itunes europeiska representanter i Oslo för att diskutera den kritik som konsumentombudsmännen har riktat mot Itunes avtalsvillkor.

Många hade väntat att mötet skulle sluta i fortsatt oenighet och att KO skulle lämna in en stämningsansökan mot Itunes Store i dag tisdag.

Men Agneta Broberg dementerar å det bestämdaste att det finns planer på att stämma Itunes - i varje fall inte nu.

- Några av punkterna som vi tog upp med Itunes har vi redan enats om, bland annat att avtalsvillkoren inte ska kunna ändras för genomförda köp, utan bara för framtida köp, säger Agneta Broberg.

Men allt är inte löst och samtalen ska fortsätta senare i höst.

- Vi menar att en fortsatt dialog i den här frågan till slut kommer att leda till en bra lösning för alla parter, inte minst för Itunes kunder, säger Agneta Broberg.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt