Digitalisering

Kinesiska mobiltillverkaren kör om Apple

Vd för Huawei Consumer Business Group Richard Yu på en presentation i Berlin. Foto: AP Photo/Markus Schreiber/TT

Tog över positionen under andra kvartalet med ökad försäljning på 15 procent under första halvåret.

Kinesiska Huawei passerade under andra kvartalet amerikanska Apple och är ny tvåa på den globala mobiltelefonmarknaden, skriver Reuters med hänvisning till flera analysföretag.

Huaweis försäljning steg med 15 procent under första halvåret och bolaget har både utökat sin ledning på hemmamarknaden och tagit större andelar på de europeiska marknaderna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här