Digitalisering

Kinesisk e-handel växer med mobil draghjälp

DIGITAL TEKNIK / PEKING. E-handeln i Kina växer i mycket snabb takt och omsätter nu mer pengar än i USA. Landet är dessutom mycket avancerat i användningen av mobila betaltjänster.

Publicerad

Liksom miljontals andra unga kineser gillar Wang Ying att shoppa. Men det är en hobby som allt mer sällan sker i en fysisk butik.

– Att handla på nätet går snabbt, leveranser är gratis och sker oftast samma dag. Dessutom kan jag enkelt jämföra priserna på Taobao, säger Wang Ying som är 32 år gammal och passande nog jobbar på ett internetföretag.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här