Katamaranfärjor tar över när sista svävaren korsat kanalen

2000-10-04 13:00  
I helgen gjorde svävfarkosten Hovercraft den sista reguljära färjeturen på sträckan Dover-Calais i Engelska kanalen. Rederiet Sea Containers tar nu sina två, 32 år gamla farkoster ur trafik.
Kanaltrafiken tas nu helt över av fem moderna flerskrovsfartyg (katamaraner) av typen SeaCat. Med detta förlängs kanalresan från 35 minuter med gamla Hovercraft till 45 minuter med moderna SeaCat. I praktiken betyder tidsskillnaden inte särskilt mycket. Däremot ökar lastkapaciteten avsevärt, eftersom SeaCat kan frakta 50 procent mer bilar och annat gods än svävfarkosten.
 
Svävartekniken började utvecklas i mitten 1950-talet av den brittiske innovatören Christopher Cockerell och togs i reguljärt bruk tio år senare. Svävarens främsta fördelar är dels dess ringa djupgående och höga marschfart, dels dess förmåga att köra från vattnet direkt upp på stranden. På så sätt klarar sig svävaren utan någon utbyggd kajplats, det räcker med en slät yta för parkering.
Hovercraft (SRN4), som trafikerat Engelska kanalen, är den största typen av brittiska svävare. Mindre, brittiskbyggda svävare (AP 1-88) gick även i trafik i Skandinavien på sträckan Malmö-Köpenhamn åren 1984-1994.
 
Svenska Saab utvecklade för övrigt på 1960-talet en egen typ av svävarfarkost (Mefa), delvis efter brittisk förebild. Den kom emellertid aldrig i reguljär trafik.
 
Vad som ska hända med de två stora, brittiska svävarna är ännu inte klart. Det finns förslag på att överlåta dem på något mindre rederi som kan använda dem i nöjes- eller chartertrafik. Rederiets reservfarkost har redan tidigare sålts till Kuba. Diskussioner har också förts om att göra åtminstone en av farkosterna till museiföremål. Speciellt som den brittiska svävartekniken är ett exempel på framgångsrik teknik från den brittiska storhetstiden på 1960-talet, vid sidan av minibilen "Hundkojan", militärplanet Sea Harrier och det brittiska-franska överljudsplanet Concorde.

Sven-Olof Carlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt