Digitalisering

Spotify: ”Det finns inga garantier för när vi kommer att nå lönsamhet”

Johanna Kull, sparekonom på Avanza. Foto: Karl Gabor / Pressbild, AP Photo / Jenny Kane / TT

I år är det tio år sedan Spotify lanserades och snart kan bolaget börsnoteras. Det kommer sannolikt inte få några direkta effekter för användarna, tror sparekonomen Johanna Kull. ”Men ur ett långsiktigt perspektiv måste Spotify fortsätta ta fram tjänster som vi kunder inte ens visste att vi efterfrågade”, säger hon.

Publicerad Uppdaterad

När Ny Teknik skrev om det då tre år gamla Spotify i början av 2009 lyftes musiktjänsten fram som ett sätt att äntligen, på ett enkelt, lagligt och billigt sätt ”få massor av musik till datorn”. Då var det något unikt. I dag är det en självklarhet. Tjänsten har blivit världens största för strömmande musik med 71 miljoner betalande användare globalt och ungefär lika många som kör gratisversionen.

Runt hörnet väntar börsnotering. Vägen dit har varit krokig, med kritik från artister, stämningar och felsatsningar (se tidslinje här nedanför). Och fortfarande går inte Spotify med vinst. Kommer det att bli någon ändring på det?

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här