Kameraförsäljning ökar i tillväxtländer

2010-08-17 09:49 Håkan Abrahamson  

Länder som Kina, Indien, Ryssland och Brasilien lyfter försäljningen av digitalkameror. Mest ökar systemkameror.

Under andra kvartalet i år ökade den japanska försäljningen av digitalkameror med 25 procent jämfört med förra året. Det visar statistik från kameratillverkarnas intresseorganisation Cipa. Under kvartalet såldes 30,6 miljoner exemplar.

Främst är det i tillväxtländer som försäljningen ökar kraftigt.

Nikon noterar att försäljningen av systemkameror har ökat med 100 procent i Indien och "flera dussin" procent i Kina.

Även i USA och Europa ökar försäljningen och på helårsbasis räknar Nikon med en försäljningsökning på 17 procent.

Canon har också skrivit upp sina försäljningsprognoser och räknar med att sälja 26,5 miljoner kameror under året, en ökning med 10 procent.

Panasonic har satsat särskilt hårt på marknadsföring i asiatiska länder, där försäljningen stigit med 34 procent.

Fujifilm har fördubblat sin försäljning i de stora tillväxtländerna, och verksamheten visar liten vinst.

Men prispressen är hård och alla tillverkare lyckas inte hänga med i försäljningsökningen. Olympus digitalkamerasektor gick med förlust och försäljningen föll på den asiatiska marknaden utanför Japan.

Ett stort utbud av lågprismärken och hög växelkurs för den japanska valutan anges som två hot mot den japanska kameraindustrin.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS