It-stopp hos Skatteverket i flera timmar

2018-02-01 15:22  
Foto: IBL

Under flera timmar på onsdagen gick det varken att ringa till eller komma in på Skatteverkets webbplats efter omfattande it-problem. Tidfristen att lämna in viktiga uppgifter till myndigheten förlängs nu med drygt en vecka.

– Det här ska i princip inte kunnat hända, men ibland går saker och ting sönder. Vi får titta på hur vi ska göra för att det inte ska hända igen, säger Jan Zetterdahl, it-direktör på Skatteverket.

Störningarna upptäcktes tidigt på onsdagsmorgonen. Det gick varken att ringa till Skatteverket eller komma in på myndighetens sajt. På kvällen var webbplatsens startsida i gång, men en text varnade för störningar i e-tjänsterna och begränsade möjligheter att ringa. Systemen kom successivt i gång igen från lunchtid, men arbetet för att få full drift fortsatte fram till kvällen.

Felen orsakades av problem med kylförsörjningen i en av myndighetens datorhallar, vilket ledde till överhettning och automatisk stängning av systemen. Felet hittades och åtgärdades snabbt enligt Jan Zetterdahl.

– Vi har många stora, komplexa system så det tar tid att starta om dem och de ska startas i rätt ordning. Därför tog det ett antal timmar i går.

Överhettningen kunde inte komma mer olägligt. Sista januari är nämligen sista dagen för att lämna in kontrolluppgifter och ansökan om utbetalningar för rot- och rutarbeten under 2017 till Skatteverket. På grund av de tekniska problemen förlängs nu tidsfristen till 5 februari.

– Det fattades ett snabbt beslut om att deadline skulle senareläggas för att inte skapa mer problem för medborgare och företag, säger Jan Zetterdahl.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt