IT-jättarna har värdefullast varumärken

2015-10-05 09:12  
Apples vd Tim Cook har anledning att vara nöjd Foto: Richard Drew/TT

Apple och Google fortsätter att toppa listorna.

Värdet på Apples varumärke fortsätter att skjuta i höjden när Interbrand ställer samman sin lista över mest värdefulla varumärken. Enligt listan som publiceras i New York Times så är Apples varumärke värt 170,3 miljarder dollar, 43 procent mer än året innan. Nummer två på listan är värsta konkurrenten Google vars varumärke beräknas vara värt 120 miljarder dollar, en ökning med 12 procent jämfört med året innan.

Nästa it-jätte på listan hittar vi på plats fyra. Det är Microsoft vars varumärke beräknas vara värt 67,6 miljarder dollar, också det en ökning jämfört med föregående år. Den riktiga raketen på listan är dock Facebook som ökar värdet på sitt varumärke med 54 procent till drygt 22 miljarder dollar. Det räcker till en 23 plats på listan, strax under det högst värderade svenska varumärket H&M hamnar på plats 21.

När det gäller teknik- eller it-företag med svenskt ursprung är det inget som kvalar in på listan över de mest värdefulla varumärkena. Bland de som hamnat utanför listan i år finns bland annat Nokia som annars länge funnits med på listan.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt