Digitalisering
It i skolan kan sänka mattekunskaperna
En studie från OECD:s skolavdelning Pisa visar att svenska elever som använder mycket it har sämre resultat i bland annat matematik. (Personerna på bilden har inget sammanhang med artikeln) Foto: TT
It använt på fel sätt sänker kunskaperna i matematik och läsning i svenska skolor. Det visar nya resultat från OECD:s Pisa-undersökning.
Mer it i skolan och satsningar på att varje elev ska ha var sin dator har varit vanliga de senaste åren. Nu visar en studie från OECD:s skolavdelning Pisa att svenska elever som använder mycket it har sämre resultat i bland annat matematik.
- Det är de elever som använder it mycket som har de sämre resultaten. Och i det sammanhanget är ju särskilt resultatet i matematik viktigt, för där är elever som har rapporterat att de använder it mycket i matematikundervisningen, också de eleverna som har de lägre resultaten. Där är det ju läraren som har bestämt vilket innehåll det ska vara i undervisningen så frågan stämmer ju verkligen till eftertanke när det gäller hur it-användningen i skolan görs, säger Anders Fredriksson, biträdande chef för Skolverkets resultatutvärderingsenhet till Sveriges Radio.