It i skolan kan sänka mattekunskaperna

2015-09-15 13:36  
En studie från OECD:s skolavdelning Pisa visar att svenska elever som använder mycket it har sämre resultat i bland annat matematik. (Personerna på bilden har inget sammanhang med artikeln) Foto: TT

It använt på fel sätt sänker kunskaperna i matematik och läsning i svenska skolor. Det visar nya resultat från OECD:s Pisa-undersökning.

Mer it i skolan och satsningar på att varje elev ska ha var sin dator har varit vanliga de senaste åren. Nu visar en studie från OECD:s skolavdelning Pisa att svenska elever som använder mycket it har sämre resultat i bland annat matematik.

- Det är de elever som använder it mycket som har de sämre resultaten. Och i det sammanhanget är ju särskilt resultatet i matematik viktigt, för där är elever som har rapporterat att de använder it mycket i matematikundervisningen, också de eleverna som har de lägre resultaten. Där är det ju läraren som har bestämt vilket innehåll det ska vara i undervisningen så frågan stämmer ju verkligen till eftertanke när det gäller hur it-användningen i skolan görs, säger Anders Fredriksson, biträdande chef för Skolverkets resultatutvärderingsenhet till Sveriges Radio.

Undersökningen som baseras på frågor som rör elevernas it-användning 2012 visar att elever som använder it mellan en och 30 minuter varje dag är de som presterar bäst. Det fanns också ett positivt samband mellan digital läsning och läskunskaper, men annan it-användning som till exempel chatt och e-post kunde kopplas till sämre läsresultat.

När det gäller matematik rapporterar Sveriges Radio att de elever i Sverige som till exempel använt datorer för att rita grafer presterar sämre än de som använt mer traditionella metoder. Bäst resultat i Pisa-undersökningen hade länder som Hongkong, Taiwan och Sydkorea som använde minst it i undervisningen.

Anders Fredriksson vill dock inte döma ut användningen av it i skolan.

- Det går inte att säga om it-användandet är bra eller dåligt, utan det måste alltid kopplas till hur man använder it i skolan. Ett bra sätt att använda it i skolan kan lyfta en redan bra undervisning men ett mindre bra sätt att använda it riskerar att ha motsatt verkan pekar OECD på, säger han till Sveriges Radio.

 

Prova vår heldigitala tidning Digital Teknik – just nu 6 nummer för 149 kronor!

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt