Digitalisering

It i skolan kan sänka mattekunskaperna

En studie från OECD:s skolavdelning Pisa visar att svenska elever som använder mycket it har sämre resultat i bland annat matematik. (Personerna på bilden har inget sammanhang med artikeln) Foto: TT

It använt på fel sätt sänker kunskaperna i matematik och läsning i svenska skolor. Det visar nya resultat från OECD:s Pisa-undersökning.

Publicerad

Mer it i skolan och satsningar på att varje elev ska ha var sin dator har varit vanliga de senaste åren. Nu visar en studie från OECD:s skolavdelning Pisa att svenska elever som använder mycket it har sämre resultat i bland annat matematik.

- Det är de elever som använder it mycket som har de sämre resultaten. Och i det sammanhanget är ju särskilt resultatet i matematik viktigt, för där är elever som har rapporterat att de använder it mycket i matematikundervisningen, också de eleverna som har de lägre resultaten. Där är det ju läraren som har bestämt vilket innehåll det ska vara i undervisningen så frågan stämmer ju verkligen till eftertanke när det gäller hur it-användningen i skolan görs, säger Anders Fredriksson, biträdande chef för Skolverkets resultatutvärderingsenhet till Sveriges Radio.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här