IT i bilen irriterar mest

2014-09-04 14:07  
Biltillverkarnas goda intentioner med multimedia i bilen får dåligt gensvar från kunderna. Foto: GM

IT-system för röststyrning, bluetooth och navigationssystem är numera de värsta irritationskällorna för nyköpta bilar.

Där bilköpare för några decennier sedan anmärkte på motor, transmission, fjädring eller elsystem på sina nyinköpta bilar, så dominerar idag klagomål på den IT-utrustning tillverkarna lockar kunderna med.

Marknadsundersökningsföretaget J D Power har gjort en omfattande undersökning bland amerikanska nybilsköpare. Av de fyra vanligaste klagomålen hänför sig tre till IT-systemen.

Flest klagomål riktar sig mot röststyrningsfunktionerna. 63 procent anser att systemen missförstår tilltalskommandon. 44 procent tycker att tekniken missförstår namn eller enstaka ord och 31 procent anser att röststyrningen inte reagerar på siffror.

Dessutom anser kunderna att det är för krångligt att göra inställningar med knappar och kontroller på ratten eller kontrollpanelen på instrumentbrädan.

Näst flest anmärkningar får bluetooth-kopplingarna till konsumenternas handhållna utrustningar, som mobiltelefoner.

På tredje plats kommer en anmärkning på själva bilbygget, för högt vindbrus. På fjärde plats bland irritationskällorna kommer navigationssystemen.

- Biltillverkarna har goda intentioner, men får dåligt gensvar från kunderna, sammanfattar Mike VanNieuwkuyk vid J D Power.

Kunderna blir missnöjda för de vet att tekniken fungerar i deras mobiltelefoner. Kunderna vill att tekniken ska fungera även i bilen, och är inte villiga att betala extra om de misstänker att tekniken inte fungerar.

- Biltillverkarna måste tänka om och börja konstruera multimediateknik för bilar där föraren kan ha händerna på ratten, ögonen på vägen uppmärksamheten på körningen, säger VanNieuwkuyk till Detroit news.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL