Internationellt småprat lockar ny uppstickare

2010-11-23 23:00  
"Tjena björnen, vad gör du?" Nina ringer till sin kompis Jane i Sydney med ip-telefoni. Foto: Marvin Fong och Thomas Kienzle / Scanpix, Montage: Jonas Askergren

Höga internationella samtalspriser fortsätter att skapa affärer. Inte bara för svenska Rebtel som kopplar billiga samtal via internet. Nu gör ytterligare ett svenskt bolag samma sak.

<p>- Operatörerna tjänar enorma pengar på de höga prisnivåerna, konstaterar Daniel Dersén, vd för uppstickaren Operator One.</p> <p>Bolaget har i princip samma affärsidé som svenska Rebtel - att erbjuda billiga internationella samtal genom att låta användarna ringa lokalsamtal och sedan skicka samtalet vidare som ip-telefoni.</p> <p>Man kan tycka att prispressen på röstsamtal skulle göra affärsidén kortlivad. Men Rebtel som startades för fyra år sedan är nu lönsamt, och Operator One tror att rejäla prissänkningar dröjer länge.</p> <p>- Att bara komma i närheten av de priser som vi och andra liknande företag erbjuder skulle innebära så stora inkomstbortfall för operatörerna att det är mycket billigare att köpa upp alla bolag som liknar oss, säger Daniel Dersén.</p> <p>Som exempel tar han spanska Telefonicas köp av amerikansk-israeliska Jajah för drygt 1,3 miljarder kronor, i december 2009. Jajah är jämngammalt med Rebtel och erbjuder i princip samma tjänst, men har enligt teknikbloggen Gigaom.com 25 miljoner användare mot Rebtels 7,5 miljoner.</p> <p>Med köpet av Jajah kan Telefonica konkurrera med lågpristelefoni utan att behöva sänka sina egna priser. </p> <p>För att profilera sig mot Rebtel, som har sin kundbas främst bland invandrargrupper, riktar sig Operator One mot företagsanvändare. </p> <p>Även Rebtel började med den inriktningen, men anser i dag att det gav för liten volym, eftersom användarna är få och ofta får sin telefoni betald.</p> <p>- Invandrarna jobbar hårt, skickar pengar hem och ringer hem. Våra användare ringer 285 minuter i veckan, säger Andreas Bernström, operativ chef för Rebtel. </p> <p>Liksom Daniel Dersén tror han att prissänkningar från operatörerna dröjer, och konstaterar samtidigt att marknaden växer kraftigt.</p> <p>- 1990 ringdes 10 miljarder minuter internationella samtal, och 2010 blir det över 400 miljarder minuter. Och mobilsamtalen växer.</p>

Lågprissamtalen skickas på nätet

  1. Nina i Stockholm ska ringa till sin kompis Jane i Sydney. Hon får då ett lokalt 08-nummer att ringa till.
     
  2. Samtalet når en server i Sverige och kopplas som ip-telefoni fram till ett lokalt telenät i Australien. Här uppstår en kostnad - en så kallad termineringsavgift - i det lokala nätet.
     
  3. Samtalet kopplas fram som ett lokalt samtal till Jane i Sydney. Hon ser då ett lokalt nummer i sin telefon. Nina betalar för sitt lokalsamtal till sin teleoperatör, och till lågprisoperatören betalar hon en minutavgift som bland annat täcker termineringsavgiften.
     
  4. Om Jane lägger på och sedan ringer upp det lokala numret igen uppstår ingen termineringsavgift. Nina och Mira betalar då bara sina lokala samtal.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt