Ingen programmerare knäckte Spotifys geometriproblem

2010-06-11 09:09  

Musiktjänsten Spotifys programmeringstävling lockade fler deltagare än SM i programmering. Ändå lyckades ingen lösa geometriproblemet med en skällande hund.

Den 29 maj arrangerade Spotify en programmeringstävling som en del i företagets rekryteringsprocess. Tanken var att testa ett nytt sätt att hitta personer som kan vara intressanta att anställa. Och Fredrik Niemelä rekryteringsansvarig på företaget, är överraskad av intresset:

– Vi hade en bra bit över 800 personer anmälda, så tävlingen blev större än SM i programmering. Klart bättre än vad jag hade väntat mig, säger han.

I tävlingen hade deltagarna fyra timmar på sig att lösa sex problem. Och sluttampen blev spännande.

Segraren Jimmy Mårdell lämnade in sin sista lösning sex minuter innan de fem timmarna hade gått, och flera andra på tio i topp var också klara med lösningar precis på sluttampen.

Bläddrar man neråt i resultatlistan ser man att det är de två första uppgifterna som många löste, och de övriga fyra som sållar agnarna från vetet.

– Det är hårt att säga så. Flera av personerna på tio i topp är namn som vi känner igen sedan tidigare, från andra programmeringstävlingar. Ettan Jimmy Mårdell har till exempel varit svensk mästare flera år. Lukas Polacek, tvåan, tog brons på senaste VM. Så det är deltagare som är riktigt bra. Alla som löst två problem, de har lyckats riktigt, riktigt bra.

– Jag tror att bland de som hamnat på topp hundra finns många som kan vara intressanta för oss att anställda, säger han.

Vad har hänt sedan tävlingen?

– Vi har börjat titta på resultaten, och bjudit in de 40 bästa till kontoret för att vi ska få träffa dem. För vi kan ju inte bara gå på resultatet i en tävling när vi anställer.

Vilken uppgift visade sig vara den som var tuffast att knäcka?

Barking up the wrong tree. Det handlar om en hund vars koppel är knutet vid ett träd i en park. Runtomkring finns fler träd och massa hundleksaker. Uppgiften är att räkna ut hur långt kopplet måste vara för att han ska kunna nå alla leksakerna.

Vad gör det till en så svår uppgift?

– Framför allt att det är geometri, geometri är alltid svårt. Jag hade nog trott att någon skulle lösa det, men det var det ingen som gjorde.

Skulle du själv klara den?

– Ingen kommentar.

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt