Huaweis och Googles baby

2010-09-08 09:57  
Huaweis och Googles "baby", mobilen Ideos.

Huawei och Google har jobbat ihop. Den nya mobilen Ideos marknadsförs med Googles logotype. <br/> – Helt rätt, säger Carolina Milanesi, mobilexpert på Gartner.

Den nya mobilen, som kallas Ideos, är den tredje mobilen hittills som lanseras med Googles varumärke.  Den första var G1, tillverkad av HTC, den andra var Nexus One, och nu alltså Ideos som utvecklats av Huawei och Google.

Ideos baseras på den senaste versionen av Android-plattformen 2.2. Det är en så kallad smart mobil för folk med mindre pengar.  Runt 1200 kronor väntas den kosta.

-En smart mobil med Googles varumärke kostar vanligen mellan 300 och 400 pund, men den här har ett rekommenderat pris på mellan 99 och 129 pund, säger Nicola Philbin, Huaweis mobilchef i Storbritannien till nyhetsbrevet Total Telecom.

Ideos har en pekskärm på 2,8 tum, en 3,2 megapixelkamera,  och en processor på 528 MHz.

Carolina Milanesi, erfaren analytiker av mobiltelefonmarknaden för analysföretaget Gartner anser att ”varumärket” är Huaweis problem som mobiltillverkare.

–Kineserna har nu en bra chans att ta sig in på marknaden för smarta mobiler tack vare operativsystemet Android. Men deras varumärken är svaga, och det är fortfarande viktigt för konsumenterna, säger hon.

Så att marknadsföra mobilen med hjälp av Googles välkända varumärke är rätt väg att gå, menar Milanesi.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt