Huawei siktar högt

2013-02-24 21:56  
Huaweis Ascend P2 har en skärm på 4,7 tum och är 8,4 mm tunn. Foto: Huawei

Huawei visar upp sin hittills vassaste mobil på mässan i Barcelona. - Men kanske är den för billig, säger Carolina Milanesi, analytiker på Gartner.

Med den nya 4g-mobilen, Ascend P2, vill Huawei leka på giganternas planhalva. Nu jämför kineserna sin mobil med Apples och Samsungs toppmodeller.

- Den är snabbare än alla konkurrenterna, 50 procent snabbare än Apples Iphone 5 och Samsungs Galaxy III LTE, sa Richard Yu, chef för Huaweis telefondivision, på söndagens presskonferens, och refererade till nedladdningshastighet på 150 megabit per sekund.

Han hävdar också att den nya mobilen har 30 procent lägre batteriförbrukning och 25 procent snabbare laddningstid än konkurrenternas telefoner.

Ascend P2 har NFC, en skärm på 4,7 tum, är 8,4 mm tunn, har en kamera med 13 Megapixlar, ansiktigenkänning.

- Och den kan styras med vantarna på, försäkrade Richard Yu.

Ascend P2 kommer att säljas för 399 euro, ungefär 3 400 kronor, vilket är väsentligt lägre än konkurrenternas toppmodeller.

Gartners mobilanalytiker Carolina Milanesi är imponerad av Huaweis nya mobil, men är tveksam till om det låga priset ger rätt signal. Huawei vill inte längre uppfattas som en lågpristillverkare, utan vill nu slåss mot de dyraste modellern.

- Och det låga priset får kanske konsumenterna att tro att det bara är ”en billig kinesisk modell”, säger hon.

För ett år sedan förutspådde Huawei i Barcelona att man skulle sälja 60 miljoner smarta mobiler 2012. Det gjorde man inte. Det blev strax över 30 miljoner. Men det gick bra på slutet. Under det fjärde kvartalet var Huawei nummer tre på marknaden, efter Samsung och Apple. Avståndet är dock stort mellan andra och tredjeplatsen. Samsungs andel ar 29 procent, Apples 22 procent och Huaweis 5,3 procent.

Men Huawei har siktet inställt på att behålla tredjeplatsen. För att lyckas måste varumärket få högre status och bli mer känt, inte minst i USA. Bolaget vill inte avslöja hur mycket man tänker lägga ner på marknadsföring. Men det lär bli åtskilligt.

Enligt Amy Lou, global marknadschef för Huawei Device, så är nu ambitionen är att ta sig in bland världens 100 mest kända varumärken under de kommande åren.

Hon lanserade också bolagets nya slogan ”Make it possible”.

Mer om: Samsung 4G

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt