Huawei kopierar annan kines

2014-08-11 13:01  
Richard Yu, vd för Huawei Consumer business. Foto: Helen Ahlbom

Huawei tvingas tänka om, och kopierar nu kinesiska framgångsbolaget Xiaomi, som säljer alla sina mobiler via nätet.

Huawei fasar merparten av ut sina lågprismobiler för att fokusera mer på lönsamma smarta modeller.

Huawei har lanserat ett stort antal lågprismodeller de senaste åren, det har i snitt blivit en ny modell i månaden. Richard Yu, vd för Huawei Consumer business, förklarar för tidningen Shanghai´s China Business News att man valde den vägen eftersom bolaget tidigare sålde merparten av sina mobiler via mobiloperatörerna. Och mobiloperatörerna ville ha lågprismodellerför att öka sin kundkrets. Men problemet är, enligt Richard Yu, att kunderna inte ville ha enkla mobiler, utan mer avancerade smarta mobiler.

Så Huawei har bestämts sig för att sälja mer smarta mobiler via egna kanaler. Bolaget har tittat mycket på kinesiska uppstickaren Xiaomi, som grundades för bara fyra år sedan och nu är störst av alla i Kina.

Xiaomi säljer alla sina mobiler via nätet – med stor framgång.

Under andra kvartalet i år tog Xiamoi över förstaplatsen från Samsung i Kina, som är världens största mobilmarknad. Huawei ligger först på femte plats på sin hemmamarknad.

Enligt analysföretaget Canalys hade Xiaomi 14 procent av den kinesiska mobilmarknaden under andra kvartalet i år. Därefter kom Samsung, Lenovo och Yulong på cirka 13 procent. Huaweis andel var 12 procent.

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt