Hon tror på Nokia – på kort sikt

2010-10-12 10:45  

Helena Nordman-Knutson tror på Nokia igen. Satsningen på smarta mobiler i mellanprissegmentet är rätt, eftersom det är där Nokia har sina trognaste kunder. <br/> - Men särkilt sexiga är de ju inte, säger hon.

Den erfarna telekomanalytikern Helena Nordman-Knutson på Öhmans har ändrat åsikt om Nokia-aktien. Från att rekommendera sina kunder att sälja aktien, förordar hon nu ett köp sedan den 4 oktober. I går höjde även den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs sin riktkurs, liksom Nordea. som även höjde rekommendationen till ”starkt köp”.

Helena Nordman Knutson anser att aktiemarknaden underskattar Nokias nya modeller. Exempelvis N8 och E7. De har en chans att konkurrera med dagens olika Android-mobiler, anser hon.

Hon tror också att Nokia skulle kunna dra nytta av den stora efterfrågan på Apples och Samsungs mobiler, som de två bolagen för tillfället inte kan uppfylla.

–De kunder som vill ha en smart mobil, men inte vill vänta på en Iphone eller inte har råd med den, köper vad som finns på hyllan. Och nu finns Nokias nya modeller där, säger Helena Nordman-Knutson.

I mitten av nästa år väntas de smarta mobilerna sjunka kraftigt i pris för att attrahera betydligt fler kunder. Det prisfallet har Nokia lättare att hantera, menar Helena Nordman-Knutson. Nokias logistik och distribution är dem mest effektiva och globala av alla konkurrenternas.

–Och det får stor betydelse nu när de smarta mobilerna ska lanseras världen över för under 100 euro, säger hon.

Nokia har till skillnad från Apple dessutom en stor egen tillverkning. Apple är beroende av legotillverkare såsom Foxcon, som har flera mobilföretag på kundlistan. Om Nokias N8 skulle bli en framgång är det lättare för Nokia att snabbt öka tillverkningen.

–Nokia har rätt strategi. Satsat på mobilen N8 för mellanprissegmentet, eftersom det är där som de lojala Nokiaanvändarna funnits. Och det är bra att Nokia gör en billigare variant C7:an samt en konventionell affärsmodell E7:an på samma plattform, säger hon.

–Men särskilt sexiga är ju inte Nokias nya modeller. Det får Apple stå för, säger hon.

Helena Nordman-Knutsons nya tilltro till Nokias aktie är dock kortsiktig. Hon tror visserligen att Nokia är det bolag som har störst chans att öka sin marknadsandel på marknaden för smarta mobiler 2011, tack vare satsningen på det billigare segmentet.

–Men vinstutvecklingen blir bara långsamt bättre. Jag räknar med höga kostnader för de nya modellerna. Både vad gäller forskning och utveckling, samt marknadsföring, säger hon.

Nokias varumärke är har fått sig en rejäl smäll de senaste åren, eftersom bolaget inte haft tillräckligt attraktiva modeller.

–För att stärka varumärket räcker det inte att lyckas konkurrera på mellanprissegmentet. Nokia måste också lyckas med mobiler som konkurrerar med Apples Iphone. Och det gör varken deras nya N8 eller E7, säger hon.

För de mest avancerade mobila apparaterna har Nokia ett särskilt operativsystem , Meego, som utvecklats tillsammans med Intel. Men Helena Nordman-Knutson tror inte att Nokias första Meego-produkt kommer förrän tidigast under andra kvartalet 2011.

–Och kommer Apple med en billig Iphone-variant nästa sommar, då får Nokia det riktigt tufft.

Ny Teknik redaktion

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt