Hon kan se vart dina ögon tittar

2008-03-18 23:00  
Kamilla Pahlefors studerar hur vi tittar på skärmen. (foto Joakim Braun)

Att ha något framför ögonen är en sak, att verkligen se det en annan.Därför börjar Sveriges största spelutvecklare nu förbättra sina spel med svensk teknik, som mäter ögonrörelser.

- Vi vill veta vad användaren ser, helt enkelt. Om bara varannan person säger sig uppleva en given effekt kanske det är tillfälle att överdriva den något, och det här ger oss möjlighet att testa olika prototyper och visualiseringsmetoder under arbetets gång, säger Kamilla Pahlefors, gränssnittsdesigner på spelutvecklaren Dice.

Dice använder teknik som mäter ögonrörelser från det svenska företaget Tobii Technology.

Tekniken kan också användas för ögonstyrning, och Tobii Technology var tidigt intresserat av just spelindustrin.

Ett befintligt kuta-skjuta-äventyr modifierades till att fungera med ögonen som navigationsinstrument, men själva hårdvaran har hittills varit för dyr.

Tobiis datorskärmar har i stället gjort succé som handikapphjälpmedel och som kommersiellt mätverktyg för hur användare tar till sig information på hemsidor.

Därifrån har tekniken alltså hittat in i spelbranschen - bakvägen.

Utrustningen har bara funnits på plats i drygt en månad, men redan nu har Dice fått konkreta resultat att använda i utvecklingen av framtida spel.

- I ett första steg använder vi oss av eye tracking för att testa gränssnitt och de grafiska element som ligger ovanpå spelet. Men vi måste kombinera med intervjuer och andra analyser. Det är skillnad på hur vana och nya spelare uppfattar saker, säger Kamilla Pahlefors.

Ett generellt problem är nämligen att veta hur man ska hantera informationen.

Om en mätare för ammunition flyttas i exempelvis spelserien Battlefield, kanske den uppmärksammas mer, men om det beror på en bättre placering eller på själva flytten går bara att veta genom kompletterande undersökningar.

Till sommaren släpps Digital Illusions spel Battlefield: Heroes. Ett gratis online-spel som finansieras av bland annat annonser kring spelets startfönster.

Där skulle man exempelvis kunna mäta hur annonserna och även logotyperna EA och Dice exponeras, vilket kan vara intressant för marknadsavdelningen.

Roger Rosenlund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt