Hjälp Google med kundsupport för nya mobilen

2010-02-03 09:49  
Googles första "it-pryl" på nya internetbutiken - Nexus One. Klicka för större bild.

Google har nu insett att det krävs organiserad kundsupport om man säljer prylar. I en annons söker Google en ansvarig för support på den egna mobilen Nexus One som började säljas efter nyår.

Google söker en "Phone Support Program Manager, Android/Nexus One" med placering på huvudkontoret i Mountain View i Silicon Valley söder om San Francisco.

Jobbet har sin upprinnelse imobilen Nexus Onesom Google började sälja strax efter nyår.

Mobilen som använderGoogles operativsystem Android, var väntad men överraskade ändå eftersom den i praktiken konkurrerar direkt med mobiler från andra mobiltillverkare som använder Android.

Vad Google tycks ha underskattat är behovet av kundsupport när man börjar sälja en produkt. Google säljer mobilen osubventionerad och olåst genom en egen webbutik – ett försök att bryta den amerikanska modellen där mobiler oftast säljs låsta och subventionerade av operatörer.

Så fort försäljningen börjat kom en flod av frågor till Googles olika forum, och många var kritiska till den bristande supporten.

Den som nu får jobbet ska bland annat bygga upp kundsupport via kanaler som telefon och chatt.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt