Hittar vägens ojämnheter i 100 km/h

2013-05-06 15:01  
Foto Fraunhofer institute Foto: Fraunhofer institute

En ensam laserskanner räcker för att hitta minimala ojämnheter i vägbanan – i 100 km i timmen. Hittills har 15 000 kilometer tyska vägar analyserats med tekniken.

Väder och slitage nöter hårt även på tyska vägar, och kostnaden för underhåll väntas öka till 3,5 miljarder euro år 2016. Nu har forskare vid tyska Fraunhofer Institute i Freiburg utvecklat en ny mätmetod om ska göra det lättare och billigare att hitta skadorna. Målet är att upptäcka och laga små skavanker innan de vuxit sig stora och kostsamma att reparera.

Forskarna fäster en laserskanner med hög upplösning baktill på en mätbil. Skannern, som är stor som en skokartong, innehåller en roterande åttkantig spegelkonstruktion som får laserstrålen att svepa fram och tillbaka över vägen, vinkelrätt mot körriktningen. Signalen reflekteras i asfalten och träffar en detektor. Genom att mäta tiden det tar för laserljuset att färdas fram och tillbaka beräknas avståndet mellan laser och asfalten. På så vis kan ojämnheter i vägytan beräknas med en noggrannhet på mellan 0,15 och 0,3 millimeter. Tekniken klarar att mäta upp en fyra meter bred vägbana medan mätbilen färdas i upp till 100 km i timmen.

Enligt forskaren är den nya mätmetoden båda snabbare, billigare och mer noggrann än traditionell mätutrustning. Nu ska gruppen öka noggrannheten ytterligare genom att byta ut dagens 1 megahertz skanner till en på 2 megahertz.

Tekniken har hittills använts i fälttester där 15 000 kilometer väg har undersökts, motorvägar såväl som andra stora vägar. Nästa uppdrag är att analysera landningsbanor på Hamburgs flygplats.

Charlotta von Schultz

Mer om: Väg Laser

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt