High-tech på väg in i kylskåpet

2014-02-12 05:30  

I år satsar Electrolux närmare 3 miljarder kronor på FoU, det är 40 procent mer än för fyra år sedan. Sensorer och elektronik är allt viktigare. Liksom magnetiska processer som alternativ till kompressorer.

Jan Brockmann är Electrolux högsta teknikchef och har varit på bolaget i fyra år. Dessförinnan jobbade han med teknikutveckling på Volkswagen. Han ser vitvarubranschen gå igenom samma utveckling som biltillverkarna för tio–femton år sedan.  Det blir alltmer komplex elektronik i produkterna.

– Nu satsar även vi på sensorer, styrelektronik och programvara i våra produkter, säger Jan Brockman.

Utvecklingen liknar den i bilindustrin, men  prispressen på kylskåp och tvättmaskiner är mycket tuffare.

– Så vi måste ta fram innovativa lösningar för att konsumenterna ska ha råd, säger Jan Brockmann.

Och det kostar pengar att spara pengar. 

För fyra år sedan satsade Electrolux 2,1 miljarder på sin forskning och utveckling, FoU. I år räknar bolaget med att satsa mellan 2,8 och 2,9 miljarder kronor. Det är en ökning på nästan 40 procent.

– Efter ett antal år med oförändrad försäljning satsar vi hårt på att få upp volymen. Och då krävs rejält bränsle – och det får vi genom satsningen på produktutveckling.

Men bolaget prioriterar också hög­re lönsamhet. Så ambitionen är att den ökade kostnaden för produktutveckling ska kompenseras av lägre garantikostnader.

Electrolux hade ambitionen att lägga 3 miljarder kronor på FoU redan 2013. Men effekten av finanskrisen i Europa tvingade bolaget att skjuta upp satsningen till i år. 

Jan Brockmann kommer att spendera sina ökade FoU-anslag på sensorer, styrelektronik och inbyggd programvara. Han behöver också mer kompetens inom termodynamik, strömningslära och simuleringsteknik.

Han är uppenbart förtjust i arbetssättet som kallas ”öppen innovation”, där man presenterar sitt problem och hoppas få hjälp av forskare på universitet eller andra företag.

– Vi fick hjälp av ett företag i sanitetsbranschen när vi sökte en billig men avancerad lösning för att mäta fukt i våra ång-ugnar.

Vitvarubranschen står inför ett stort tekniskt genombrott inom några år: att ersätta kompressorerna i allt från kylskåp till airconditioner med en ny så kallad magnetokalorisk process. 

Det är en teknik där temperaturen på vissa material påverkas av ett magnetiskt fält. Det gäller bland annat den sällsynta jordartsmetallen gadolinium.

Den nya tekniken är dyrare, men har viktiga fördelar. Den använder inte klimatpåverkande fluorerade kolväten, HFC, som köldmedium.  Och den väntas kunna sänka energinanvändningen med 20–30 procent.

– Vi samarbetar med forskare på KTH för att titta på denna magnetokaloriska process, säger Jan Brockmann.

Flera av Electrolux konkurrenter är inne på samma linje. Bland annat amerikanska GE och sydkoreanska Samsung. GE kallar magnetprocessen för ”nästa generations kylteknik” på sin hemsida och uppger att avdelningen Global Research har planer på att utveckla en hemkyl med magnetomaterial i år.

Jan Brockmann räknar med att den nya tekniken finns i någon av företagets premiumprodukter inom de närmaste fem åren.

Han pekar också på en annan stor teknisk förändring för bolaget.  Uppkopplingen av produkterna till nätet. Det kallas ibland prylarnas internet, eller ”Internet of Things”.

Electrolux gjorde ett tappert försök redan i slutet av nittiotalet, då man inledde ett samarbete med Ericsson där kylskåp skulle tala med ägaren via mobilen.

– Jag tror det börjar med fjärrstyrning av värme och kyla i stället. Det är lättare att förstå nyttan av.  Vi tänker lansera ett antal uppkopplade produkter redan i år. Exakt vilka vill jag inte säga ännu.

Trender i köket

  • Urbanisering – Inflyttningen till städer betyder ett ökat behov av mindre hushållsapp­arater samt prylar med flera funktioner, som ugn med ­mikrovågsugn.
  • Hållbarhet – strängare krav på CO2-utsläpp och andra växthusgaser betyder ökat ­fokus på energieffektivitet.
  • Amatören leker proffs med mer proffsutrustning i köket.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt