Hello Afrika! Nu exploderar mobilmarknaden

2015-12-08 13:31  

SYDAFRIKA. Mobilmarknaden i Afrika exploderar och många spännande mobiltjänster tas fram. Här blir mobiloperatörer banker - och banker blir mobiloperatörer.

Dr Albans gamla slagdänga från 1990: Hello Afrika, är en bra sammanfattning av kontinentens imponerande mobila expansion. Bara under de senast fem åren har Afrika adderat ytterligare 500 miljoner mobilabonnenter, vilket betyder att man i år passerar 1 miljard. Och det med en befolkning på strax över en miljard.

Den snabba mobiltillväxten har flera förklaringar: Utbyggnaden av det fasta telenätet är dålig och når inte ens 10 procent i de flesta länder. Mobilerna blir också allt billigare, och nya mobiltjänster som mikrobetalningar lockar den stora andelen av befolkningen utan eget bankkonto.

Mobila mikrobetalningar har funnits i Afrika ända sedan 2007, när Vodafone lanserade den framgångsrika tjänsten M-pesa i Kenya. Sedan dess har många andra operatörer i Afrika, men också i andra utvecklingsländer, börjat erbjuda liknande betaltjänster.

Afrikas största mobiloperatör MTN, bildades 1994 i Johannesburg, Sydafrika. Då hade svenska Televerket redan funnits i över 140 år. Huvudkontoret är en tjusig byggnad, fylld med afrikansk konst på väggarna och ett tiotal stora afrikanska trummor i entrén.

– Vi har en egen konstsamling, berättar Samantha Moodley, på bolagets pressavdelning.

MTN, som i år främst fått internationell uppmärksamhet för olagliga affärer i Nigeria, har numera över 230 miljoner mobilabonnenter i 22 länder i Afrika och Mellanöstern.

Bolaget har utvecklat mobiltjänster för allt från att underlätta arbetet mot spridningen av ebola till avancerade finansiella tjänster.

MTN:s motsvarighet till M-pesa kallas Mobile Money har över 22 miljoner användare i 16 länder.

Läs mer:

Läs mer: Pris – inte klimat – styr ny solkraft i Afrika

Zakhiya Rehman, ansvarig för hållbarhetsfrågor på MTN, menar att tjänster som MobIle Money och Mobile Health passar väl in i företagets satsning på ”Digital Inclusion”, som syftar till att få allt fler av invånarna att dra nytta av digitaliseringen.

– Många här har inte råd att ta en vanlig motorcykelförsäkring, men kan numera betala några kronor per dag via vår mobila mikroförsäkringstjänst, säger hon.

I Sydafrika där invånarna har det bättre ställt än i många andra afrikanska länder, används Mobile Money även för att betala flygbiljetter och olika molntjänster.

– Och i Zambia kan den till och med användas för att betala skatt, avloppsräkningar och bränsle, säger Zakhiya Rehma.

MTN erbjuder också en Uber Pop-liknande tjänst för att koppla ihop privata bilförare med människor som behöver en billig transport tjänst.

– Det kan handla om att hämta ett dokument någonstans eller till och med ett barn från skolan. Många studenter ser möjligheten att tjäna lite extra, och tjänsten är en framgång. säger Zakhiya Rehman.

Gratistjänsten Hello Doctor som lanserades för två år sedan, och som utlovade sms-råd från en doktor inom en timme, har dock inte blivit den succé man hoppats på. Än så länge är det bara 10.000 som registrerat sig. Zakhiya Rehman tror att bakslaget beror på att den fick en hel del kritik från läkarkåren.

Det är inte längre bara lågprismobiler som efterfrågas i Afrika. Numera är över 60 procent av mobilerna så kallade smarta mobiler, enligt analysföretaget Strategy Analytics.

I takt med att intäkterna från rösttrafik sjunker, satsar MTN, liksom många andra mobiloperatörer världen över, på mer avancerade företagstjänster. Ny chef för detta område är Debbie Minnaar, som tidigare jobbat 25 år på IBM.

– Vi tror mycket på Internet of Things, IoT, (prylarnas internet) och har utvecklat en egen lösning tillsammans med den kinesiska telekomleverantören ZTE.

Hon exemplifierar med en transportplaneringstjänst där MTN samarbetar med företaget Cartrack, som placerar sin sensor i fordon som sedan kopplas upp via mobilnäten för att ägarna ska kunna effektivisera transporterna och öka säkerheten.

MTN erbjuder också en mobiltjänst för effektivare energianvändning i hushåll och större byggnader tillsammans med företaget Enermatics.

För att bredda sitt tjänsteutbud har MTN bestämt sig för att ta hjälp av de många små utvecklingsbolag som börjar dyka upp.

– Vi utvärderar nu mellan sex och åtta uppstartbolag i halvåret i Afrika, och är just i färd med att köpa två. Ett som utvecklat en tjänst för småföretagare som behöver hjälp med den ekonomiska redovisningen. Ett annat med en tjänst som underlättar för vanligt folk att anmäla vattenläckor och liknande, vilket på många platser i Afrika kan vara en extremt komplicerad och tidsödande process, säger Debbie Minnaar.

Hon lämnade sitt jobb på IBM för att få vara med om den stora förvandlingen av mobilbranschen i Afrika.

– Vi på MTN blir mer av ett it-tjänsteföretag. Och samtidigt ser vi att banker, exempelvis FNB i Sydafrika, nyligen lanserade sig som mobiloperatör. Så den afrikanska mobilmarknaden har extremt spännande år framför sig.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt