Digitalisering

Hello Afrika! Nu exploderar mobilmarknaden

MTN:s kontor. Foto: Helen Ahlbom
Entrén till MTN:s kontor i Johannesburg pryds av stora trummor. Foto: Helen Ahlbom
Debbie Minnaar, tidigare på IBM, nu på MTN. Foto: Helen Ahlbom
Zakhiya Rehman, ansvarig för hållbarhetsfrågor på MTN. Foto: Helen Ahlbom
Reklam för banktjänster i mobilen i Johannesburg. Foto: Helen Ahlbom

SYDAFRIKA. Mobilmarknaden i Afrika exploderar och många spännande mobiltjänster tas fram. Här blir mobiloperatörer banker - och banker blir mobiloperatörer.

Publicerad

Dr Albans gamla slagdänga från 1990: Hello Afrika, är en bra sammanfattning av kontinentens imponerande mobila expansion. Bara under de senast fem åren har Afrika adderat ytterligare 500 miljoner mobilabonnenter, vilket betyder att man i år passerar 1 miljard. Och det med en befolkning på strax över en miljard.

Den snabba mobiltillväxten har flera förklaringar: Utbyggnaden av det fasta telenätet är dålig och når inte ens 10 procent i de flesta länder. Mobilerna blir också allt billigare, och nya mobiltjänster som mikrobetalningar lockar den stora andelen av befolkningen utan eget bankkonto.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här