Hedda Gabler styr med fjärrkontrollen

2016-08-23 06:00  

När Ibsens klassiker Hedda Gabler sätts upp på årets Bergmanfestival tar ny teknik plats på scenen.

När Hedda Gabler uruppfördes 1891 återstod fyra år till dess att bröderna Lumière för första gången visade upp sin nya uppfinning - rörligt fotografi. Nu, 125 år senare, flyttar filmen in på scengolvet i Anna Petterssons uppsättning. Här agerar skådespelaren Electra Hallman ensam mot en filmduk, där den övriga ensemblens tre skådespelare rör sig och agerar.

Electra Hallman som titelns Hedda Gabler spelar mot personerna i filmen, men kliver också utanför pjäsens handling, plockar upp en fjärrkontroll och snabbar upp skeendena, eller skjuter filmduken ifrån sig.

– Vi har byggt en specialkonstruktion så att när duken åker fram åker projektorn med på samma avstånd, säger Thomas Nilsson, scenvideotekniker på föreställningen.

Han berättar att lokalen bjudit på utmaningar. Projektorn på 8 000 lumen, som är monterad bakom duken, måste hela tiden hålla fem meters avstånd för att kunna röra sig fram och tillbaka över scengolvet med bibehållen skärpa.

Se en trailer för föreställningen här:

I scenerna när Hedda Gabler ser ut att knuffa duken över golvet står en tekniker bakom projektorn och sköter förflyttningen av både den och duken.

– Jag ser ju vad som händer på scenen och säger till honom när han ska dra.

Fjärrkontrollen som Electra Hallman använder fungerar inte heller på riktigt, trots att det ursprungligen var tanken.

– Det var ett önskemål från regissörens sida. Jag spenderade säkert två veckor med att ha kontakt med olika bolag och försöka hitta en lösning, det närmaste vi hittade var en reprismaskin för sportsändningar, men den hade inget ljud.

Inspelningen av filmen skedde nu i somras. Huvudrollsinnehavaren Electra Hallman har sedan repeterat mot filmduken, och har aldrig träffat sina motspelare.

– Det är väldigt annorlunda. I viss mån är det ganska skönt, för jag vet vad jag har att jobba med. Men nu när vi börjar komma till finputset så kan det vara frustrerande att veta att oavsett vad jag gör så blir det samma reaktion, säger hon om situationen under repetitionstiden.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Regissören Anna Pettersson om sin vision

Grundidén är att det är en skådespelare som förhåller sig till ett material. Det är skådespelerskan som styr filmen

Ibsens berättelse finns där, den går framåt hela tiden och den slutar med att huvudrollen tar livet av sig. Men skådespelerskan, som ska spela de här kvinnorollerna som skjuter sig eller tar livet av sig har tröttnat på sin arbetssituation.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt