Här skakar vi fram i mer än 200 km/h

2008-10-28 23:00  
Racerföraren Richard Göransson provkör Force Dynamics 401

Rocka & rulla – två av världens mest avancerade bilsimulatorer har kommit till Sverige. Ny Teknik skakade sig igenom Brands Hatch i Force Dynamics modell 401.

Realism – där har ni honnörsordet för nya bilspel. I dag anses Simbins titlar: Race Pro, GTR Evolution, STCC the game m.fl, vara det som bäst förmedlar realism på virtuell väg. Banorna från verkligheten återges så noggrant att små enskilda gupp finns med i spelen.

Men bilspelen som sådana är bara grunden i upplevelsen. Flera företag utvecklar nu utrustning som lägger till ytterligare dimensioner i bilkörningen. Både för vanliga konsumenter och för företag i eventbranschen.

Ballbreaker i Stockholm är ett aktivitetscenter som specialiserat sig på virtuella anläggningar. Sedan tidigare har man haft Force Dynamics bilsimulator 301 i lokalerna. En rigg som ger en känsla av g-krafter i inbromsningar och accelleration genom att tilta åt olika håll.

I sommar har utrustningen uppdaterats till Force Dynamics senaste modell som i dag bara finns i några få exemplar i hela världen – 401. Nu kan även hela ekipaget rotera i 180 grader, vilket ökar sensationen av sladd.

Men hur realistiskt är det då – egentligen? Richard Göransson, årets STCC-mästare, gillar spel och har ett Playseat med Logitech G25 hemma. Han har testat Force Dynamics 401 och tycker att man lyckats bra. Även om det inte är som att köra racing på riktigt.

- Frågan är snarare hur kräsen man ska vara. Den är fantastiskt bra att förbereda sig med men man måste såklart lära sig verkligheten senare. Det är som ett krigsspel, där kan man ju heller inte förmedla riktiga känslor som rädsla, lukter, hur man sitter fast i leran, säger han.

I dag är det många förare som använder spel för att memorera banor på det här sättet. Men bara för att man är en bra racingförare på riktigt betyder inte det att man är det på skärmen.

- Jag skulle behöva träna riktigt mycket för att kunna tävla mot de bästa bilspelsförarna. För även om jag varit nära att bli europamästare i gocart så har jag på samma sätt svårt att hänga med de som är duktiga i hyrcart. Det är en annan grej, säger Richard Göransson.

Roger Rosenlund: Så vann jag testet trots jättekrasch

Att köra tävlingsbil i verkligheten lär vara en skakig upplevelse. Det är också detta. Force Dynamics går att justera individuellt och vi valde en moderat nivå. Trots det smäller det rejält vid de obligatoriska avåkningarna.

Upplägget på heatet kunde inte vara mer prestigefullt – jag mot Ny Tekniks redaktionschef. Efter att ha blivit fult intryckt i ett staket tidigt i loppet låg jag 30 sekunder efter redan innan Cooper straight på Brands Hatch. Inte bra, men med guds vilja, nypor av stål och Jackie Ickx på min högra axel plockade jag in och gick om i allra sista kurvan.

Roligt, med en klar känsla av simulerade G-krafter. Möjligen kunde ett fyrpunktsbälte öka känslan ytterligare.

Kostar från 250000 kronor

Totalt har ett 50-tal sålts i världen. Bara några få av modell 401. Priset: Från en kvarts miljon upp mot en miljon kronor beroende på konfiguration.

Simulatorn har anpassats för att köra stridsvagn och Microsoft Flight simulator. David Wiernicki, företagets vd, är även intresserad av shooterspel á la Force Dynamics. I dag ser han det dock rekylen av vapen som ett problem då det skulle slå musen ur handen på spelaren.

Roger Rosenlund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt