Här riktar sig handlarna till ”mobil-morsorna”

2013-10-02 14:25  

I Sydkorea ökar handel via mobilen kraftig. Där riktar handlarna in sig mot stressade ”mobil-morsor”.

I Sydkorea lanserades de första mobila betaltjänsterna redan för tio år sedan. Men det var först när de smarta mobilerna lanserades som handeln började ta fart.

I år väntas sydkoreanerna mobilshoppa för 24 miljarder kronor, mer än en fördubbling jämfört med året innan, enligt Korea Online Shopping Association. Och nästa år räknar man med att mobilhandeln kommer närma sig 50 miljarder kronor.

I Sydkorea finns online-gallerior som G Market och 11st. Där är "mobil-morsorna" målgruppen nummer ett. Enligt Online Shopping är det tre gånger så många kvinnor som män som handlar via mobilen.

Och 14 av de 15 mest sålda produkterna vänder sig till kvinnor. Det är barnprodukter som blöjor och barnmat, kvinnokläder och hygienartiklar.

Anledningen till att "mobil-morsorna" handlar så mycket via mobilen uppges vara att de har fullt upp med jobb och barn.

- Med mobilen är man inte begränsad av tid och plats för att handla. Det är nog förklaringen till varför så många stressade mödrar använder den, säger Park Sang-hoo, infochef på 11st till Korea Joongang Daily.

Sydkoreas största mobiloperatör SK Telecom har lagt över sina mobiltjänster i ett separat bolag - SK Planet. Där jobbar ar 2 000 anställda, varav 400 jobbar med utveckling.

En fjärdedel av SK Planets intäkter kommer från online-galleriean 11 st.

Över 10 miljoner koreaner använder operatörens mobila plånbok, "smart wallet",

Vilken blir den största inkomstkällan om tre år?

- Mobil handel, säger CJ Yoon, chef för SK Planets utvecklingsavdelning, blixtsnabbt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt