Digitalisering

Här måste Nokia ta igen Iphone-tappet

Världens största mobiltillverkare Nokia räknar med att kunna öka lönsamheten genom att bli ännu större i världens utvecklingsländer. Flera tjänster utvecklas nu specifikt för den målgruppen. Foto: Nokia
Heikki Norta
Mary McDowell
Grafik: Jonas Askergren

Apple, Google och kinesiska mobiltillverkare gör livet surt för mobiljätten. Nokias motdrag är att satsa på utvecklingsländerna. Målet är att få sälja en mobil laddad med tjänster till en miljard nya mobilkunder.

Publicerad

Nokia är fortfarande överlägset störst bland världens mobiltelefontillverkare, med sin marknadsandel på 38 procent.

Men lönsamheten för mobiltelefonerna sjunker. Vinstmarginalen, som legat runt 20 procent de senaste tio åren, är nu nere på 11 procent.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här